Crítica literària. DE KARENGAL, Maylis. Reparar a los vivos. Anagrama, 2015.
Barcelona.
Reparar a los vivos segueix mil·límetre a mil·límetre les
terribles 24 hores necessàries per a trasplantar un cor. Narra la mort d’un
jove, Simon Limbres, en un accident d’automòbil i del trajecte d’aquesta mort
fins a dipositar el seu cor, que encara és útil, en el cos d’una persona madura
que necessita el transplantament. La obra, però, va més enllà, i ens planteja
el dubte de si el cor és tan sols un òrgan més del cos humà o si, pel contrari,
és també el refugi de la nostra ànima: El lloc on hi resideix l’energia que ens
permet sentir, gaudir, viure i estimar.
Les
palpitacions d’un cor jove i accelerat són el ritme que batega al llarg de tota
la novel·la, amb un estil àgil que flueix en constant moviment d’idees i
sentiments, tals com si fossin la sang que córrer per les venes de Simon
Limbres. Les imatges es formen per associacions d’idees i de vocables, la
mescla de les quals obren nous móns i noves interpretacions, creant la sensació
de que s’està retratant la pròpia existència humana, la pròpia vida.
És una
obra de contrastos, de poesia i de ciència entrelligades. D’allò datable,
tangible i anatòmic barrejant-se constantment amb allò sensible, místic i espiritual.
La forma en què Maylis de Kerangal ens presenta el món és d’un naturalisme
hiperrealista, i no pel seu costumbrisme, sinó per la tècnica quasi quirúrgica
amb la qual disseca la realitat i les percepcions humanes i les plasma sobre el
paper, creant un mosaic intens de tot el què envolta els fets humans de cada un
dels personatges involucrats en aquest transplantament, de la complexitat de
les causes i conseqüències dels seus anhels, de les seves decisions i dels seus
actes, des de la empresa més autoconscient i transcendental fins al color amb
el qual s’han pintat les ungles. Cada acte humà, des d’una nit de surf a una
donació d’òrgans, deixa la seva marca en el cosmos.
Aquesta
és la visió del món de la vida moderna: Tot són flaixos, sumatoris vertiginosos
i estímuls que salten amunt i avall en la cronologia de cada personatge,
construïts a partir de detalls i de percepcions. Impressiona, sense cap mena de
dubte, sobretot pels coneixements i la destresa per a combinar i composar un
sol batec de l’existència. Maylis de Kerangal dona constància de tot el què
passa durant aquest instant etern, on el temps s’atura per a algunes persones,
com per a en Sean i la Marianne, pare i mare de Simon Limbres, mentre que per a
d’altres tot es comença a posar en marxa, com per a en Thomas Remige, metge
encarregat d’articular el complex mecanisme del transplantament, o per la
Claire, la receptora de l’òrgan, qui, a partir d’ara, podrà tornar a viure la
vida intensament.
Té un notable
valor com a obra pseudocientífica divulgativa i de conscienciació sobre els
paràmetres i dimensions que envolten un transplantament, entre d’altres
aspectes que arriba a tocar, que van des del manual d’ús del surf, fins al
mercat negre de l’ornitologia algeriana. Però també s’ha de dir que l’emoció i
la intensitat a vegades es dilueixen en aquesta deriva d’onades, i que això
acaba per ser un dels defectes d’aquest gran relat que únicament pot ser llegit
amb una atenció flotant, si com a lector un no es vol veure ofegat per la
multitud de detalls, que es poden arribar a convertir en obstacles en el fluir
de la narració.
El fet
de no conèixer els protagonistes en la seva totalitat els fa, majoritàriament,
poc interessants. La història és molt intensa, però poc emocionant, i
l’absència de lligam narratiu amb els personatges fa perdre’n l’interès en
ells. Només és interessant saber què passarà amb el cor, i no se t’acaba
d’explicar, enmig de les divagacions sobre les biografies de cada nou personatge
que es va afegint a la festa. El ritme accelerat, que atrau molt durant els
primers capítols, acaba diluint-se en una marea baixa que no acaba de donar
sentit al què s’ha relatat anteriorment. És com l’onada que no s’acaba de
formar del tot, i que et deixa surant i surant sobre la taula de surf, agafant
fred poc a poc. Aquesta absència de canvis de ritme crea un pla dins del caos
que esdevé en la sensació de que, com a lector, un podria haver començat el
llibre des de qualsevol punt i que el relat seguiria tenint sentit igualment.
I com a
tota onada que agafa embranzida massa d’hora, s’acaba diluint abans d’arribar a
la costa. El final, massa dràstic. Escarit. Hi ha una intensitat brutal en la
descripció de la mort durant tota la novel·la, fins al punt de crear la
sensació -quasi física- de que l’univers s’estremeix una mica amb
la mort de un sol individu, en un joc macabre i desesperançador; sents en Simon
Limbres en tota la seva omnipresència, Simon Limbres com l’Odisseu arrossegat
per les onades, d’una bellesa i joventut heroiques, que es deixa embogir pel so
de les sirenes i les corrents incessants del mar. Però en canvi la dimensió de
la Claire, la receptora del cor, de qui ni tan sols en recordo el cognom, es
queda en un esbufec ranci. Se centra massa en les víctimes, en la mort, i poc
en la vida que es donarà després, que la tracta com quelcom material i
superflu. És per això que crec que el títol del llibre li juga una mala passada
a la obra en sí, per ser massa grandiloqüent i donar una expectativa al lector
que no s’acabarà acomplint. Crec que, en comptes de Reparar a los vivos, un títol més escaient hagués estat Aprovechar a los muertos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario