domingo, 17 de junio de 2012

Watchmen


És ben sabut que, avui en dia, el còmic no gaudeix de gran popularitat. Socialment, s’acostuma a atribuir a un públic infantil, sent considerat el lector adolescent com poc madur, i directament estrany si es tracta d’un lector adult. Això és per la visió general que l’opinió té sobre el còmic i més sobre el gènere que l’ha popularitzat: el de superherois. Aquest gènere tan vinculat al món del còmic americà tampoc és que gaudeixi del respecte que es mereix, justament perquè és considerat com quelcom infantil. Un món mític, impossible, on els personatges són dotats de tota mena de poders extraordinaris, fonamentat en part sobre una ciència-ficció quasi fantàstica, i s’uneixen en grups d’aventurers per combatre el mal –quan, al seu costat, les novel·les artúriques són considerades grans obres de la literatura universal– sense tenir cap altre meta que una gran convicció altruista, no aporta la quantitat suficient de credibilitat requerida en les obres contemporànies.
En el món modern, hem presenciats prou vegades la incertesa, l’abús de poder i la corrupció com per comprendre aquestes figures d’acer, inamovibles, que lluiten contra un crim idealitzat i personificat amb cap més altre eina que les seves pròpies mans, regits per uns codis de valors ètics i morals perfectes capaços de sobrepassar els límits legals deficitaris però sense caure mai en la pertorbació de l’ordre públic i sense pretendre obtenir cap mena de recompensa ni benefici. Per tant, era inevitable la publicació d’una obra que posés fi a aquesta anarquia de fantasia inexplicable del món dels superherois de còmic. Durant els anys 1986 i 1987, la companyia nord-americana DC Comics llençaria una nova proposta creada per l’escriptor Alan Moore, el dibuixant Dave Gibbons i el colorista John Higgins mai vista fins aleshores, l’objectiu de la qual era provar d’imaginar de forma completament realista com seria el món si els superherois haguessin existit realment. Watchmen exposa les debilitats d’aquests vigilants emmascarats, fet que contrasta amb l’enfocament tradicional de la majoria dels còmics en els seus poders i en la seva fortalesa.
Watchmen es desenvolupa en una realitat alternativa que reflecteix fidelment el món contemporani de la dècada de 1980. La principal diferència és la presència de superherois, repartits en dues generacions (1940 i 1970). El punt de divergència es produeix l’any 1985, moment on el país s’està desplaçant cap a una guerra nuclear contra la Unió Soviètica. L’existència dels superherois, en aquesta versió d’Estats Units, es demostra que ha afectat i alterat dramàticament els resultats de la Guerra del Vietnam i la presidència de Richard Nixon, que s’ha convertit en una espècie de dirigent despòtic pseudodictatorial. El fet de que la ciutat i els seus habitants siguin quasi equiparables als existents en el moment de la publicació del llibre fa que la història sigui més pròxima al lector que d’altres relats completament fantàstics o futuristes, i els episodis amb més intensitat política adquireixen més proximitat i verosimilitud.
La ciutat retratada a Watchmen reflexa perfectament l’esperit americà d’aquells anys: El personatge d’Adrian Veidt és la personificació de l’època dels yuppies, els inicis de les computadores personals i el desenvolupament de les primeres multinacionals, mentre que Rorschach i el Comediant encarnen aquesta ideologia dels polítics neoconservadors i les diferents interpretacions de l’època de la guerra freda. El món viu una nova bonança tecnològica amb una mescla d’eufòria i terror morbós davant l’amenaça del “dit sobre el botó vermell”, i els dirigents dels dos grans blocs copsen l’atenció televisiva. Un dels exemples de l’estètica realista de la qual es dota la novel·la és el seguiment que fan els diaris al llarg de l’obra relatant la provocativa evolució de les tropes soviètiques a les fronteres d’Afganistan, després que el Dr. Manhattan decideixi abandonar el planeta, desequilibrant així la balança de poder i provocant que el ciutadà mitjà visqui amb la constant amenaça d’una guerra atòmica total.
Així doncs, la premissa bàsica de Watchmen és el caràcter realista amb què s’aborda el món dels superherois. Els temes que desenvolupa l’obra destaquen sobretot per la condició humana amb què es tracten els protagonistes, l’existència dels quals oscil·la entre quelcom tràgic i patètic, desmitificant-los per complet. Personatges replets de psicologies anormals i danyades que, malgrat tot, a la seva manera, poden arribar a ser justificables i fins i tot heroiques. És curiós comprovar com, a través de la narració, s’aprecia com els tres eixos essencials de Watchmen resideixen en tres dels seus personatges més emblemàtics i a la vegada originals (El Comediant, Rorschach i el Dr. Manhattan) amb poders o personalitats al marge d’allò convencional o fins i tot d’allò humà. A ells els completen els altres tres membres dels Crimebusters, el grup format pels vigilants de la segona generació, que, fins a cert punt, podrien ser considerats els seus complementaris (Ozymandias, la segona Silk Spectre i el segon Nite Owl) i encara que és indubtable que alguns personatges tenen més protagonisme que d’altres, cada un d’ells juga un paper fonamental dins del relat, i les relacions entre els mateixos són tan importants com els fets en els què es veuen involucrats. D’aquesta manera, s’aconsegueix evadir el prototip d’heroi clàssic i s’estableix un estil de personatge completament rodó, complex i evolutiu. Una de les probes de la complexitat dels diferents actors és, precisament, la forma com la narració de les relacions entre uns i altres van aportant diferents facetes de les personalitats de cada un d’ells, de manera que constantment el nostre veredicte va corregint-se una i altre vegada fins a crear-nos un col·lapse moral respecte les accions de tots ells, situant-nos de nou a zero.[1]
La història se centra en el desenvolupament personal i les lluites dels protagonistes enmig de la investigació sobre l’assassinat d’un d’aquests vigilants, que els treu de la seva “jubilació” anticipada i que finalment els porta a enfrontar-se a un complot per evitar una guerra nuclear que matarà a milions de persones. Un còmic que comença amb la mort d’un d’aquests superherois poc convincents dels seixanta o setanta era un bon punt de partida per un còmic que volgués mostrar una imatge poc habitual d’aquests personatges, que Alan Moore pretenia utilitzar com a mitjà per criticar el concepte de superheroi i reflectir les ansietats contemporànies. La intenció de Moore va ser crear quatre o cinc formes radicalment oposades de percebre el món i donar-los als lectors de la història el privilegi de determinar quina era moralment més comprensible. Particularment, l’obra discerneix en el debat entre el conseqüencialisme, el relativisme i l’absolutisme moral. Cada un dels aventurers sembla adoptar una postura diferent davant aquest conflicte.
Per una banda tenim el Comediant: despietat, cínic, nihilista, i malgrat això, capaç d’un coneixement més profund que els altres en el paper d’herois disfressats. “The Comedian is dead” són les paraules que tanquen el primer capítol de la novel·la, on la mort del controvertit vigilant serveix per arrancar la història. Edward Blake, alter ego del Comediant, és potser el personatge més complex de tota la trama, i un important element de consistència i cohesió, a l’estar relacionat d’alguna forma amb tots els altres i servir de pont entre les dues generacions de vigilants. La construcció del personatge va lligada a l’evolució del relat, de forma que no tenim el quadre complet d’Edward Blake, fins al final de l’obra. El codi moral d’aquest personatge rep diferents qualificatius al llarg de la novel·la: El Dr. Manhattan el descriu com “deliberadament amoral” i en alguns moments el personatge sembla pràcticament nihilista (ideologia molt vinculada a la cultura militar en temps de guerra, i sobretot durant la Guerra del Vietnam, on hem trobat representacions de personatges que adopten aquesta postura d’alienació com a conseqüència autoprotectora davant de les atrocitats que han vist). A la primera reunió dels Crimebusters, el propi Comediant es retrata quan explica que tractar de combatre el crim organitzat no té sentit ja que “al cap de trenta anys, les bombes nuclears volaran com insectes”. Des dels primers capítols se’ns és presentat com un ser depravat i amoral, però també com l’únic capaç de veure el què hi ha darrera de les mentides i muntatges organitzats pel poder i la societat. Una de les seves frases més reveladores és: “Un cop que un home és capaç de veure, no pot donar-li l’esquena a la veritat i pretendre que no existeix”. No és casual, per tant, que amb aquest perfil es converteixi en el mercenari perfecte del govern. És el nou model de superheroi: totalment pragmàtic i sense prejudicis morals per exterminar l’enemic de l’estat. En l’Amèrica de la Guerra Freda no hi ha lloc per a emmascarats coloristes de moral impecable, de forma que ell i el Dr. Manhattan es converteixen en els únics vigilants autoritzats pel govern.
D’acord amb el realisme de la sèrie, encara que els vigilants disfressats de Watchmen es denominen comunament “superherois”, no són més que atletes altament entrenats i disciplinats en les arts del combat. L’únic personatge que posseeix poders sobrehumans pròpiament dits és el Dr. Manhattan. Aquest ésser de constitució apol·línia, mirada errant i de pell blavosa aparegut fruit d’un accident nuclear, és l’únic dels herois emmascarats que s’escapa de l’atmosfera de realisme, tot i que és sempre tractat sota una lectura versemblant i científica. Enmig de l’aldarull nuclear en què està sotmès el planeta, el Dr. Manhattan reencarna la figura del superheroi quàntic. Un personatge que té la capacitat de controlar l’àtom i tots els seus estats i comportaments, de veure-hi a través de l’estructura subatòmica de la matèria, de controlar objectes amb la ment, de teletransportar-se en l’espai i de crear potents rajos d’energia. La teoria de la relativitat feta home. El Dr. Manhattan, com ja hem explicat, és capaç de dominar la matèria i les seves primitives bàsiques, essent també capaç de comprendre la naturalesa mateixa del temps i descobrir els vels que ens fan veure el devenir com lineal i inalterable. És així com no percep el temps amb una perspectiva lineal.
Com era d’esperar, l’existència del Dr. Manhattan li ha donat a Estats Units una avantatge estratègica sobre la Unió Soviètica, que ha augmentat les tensions entre ambdues nacions. El fet és que, tal i com preveuen els serveis d’intel·ligència del Pentàgon, si la URSS iniciés un atac nuclear sobre EEUU amb tota la seva potència, el Dr. Manhattan, gràcies als seus poders, seria capaç de minimitzar-ne els efectes en un 60%. D’aquesta manera, el contraatac que duria a terme Estats Units seria suficient per extingir la Unió del mapa. Per tant, considerat com l’únic element capaç de retenir l’inici de la guerra nuclear, és lògic que, després del 1977, amb l’aprovació de la llei fictícia anomenada “Acta de Keene” que declara il·legals els vigilants emmascarats, el Dr. Manhattan segueixi, juntament amb el Comediant, operant com a arma secreta del govern.
Tot i ser l’únic personatge que realment es pot fer dir superheroi, Jon Osterman, alies Dr. Manhattan, és el més allunyat de tots ells al concepte tradicional de superheroi. La seva única motivació per lluitar contra el crim és el compliment de les ordres del Pentàgon, que a la vegada pensa que ho ha de fer només per no alterar l’opinió pública. El fet, però, és que el Dr. Manhattan està per sobre dels trivials conflictes humans, i s’interessa més per la quàntica i la relativitat i per la investigació científica a uns nivells que cap home seria capaç d’entendre que per la delinqüència, les guerres o fins i tot aquells que el rodegen o l’estimen. De fet, el Dr. Manhattan sembla estar lluny de la condició humana: els seus poders són aparentment il·limitats, i la seva percepció pública és paral·lela a la d’una figura celestial. Dr. Manhattan, qui viu la seva vida immortal percebent el temps i dels successos com a inevitables, es converteix en el símbol del determinisme. Amb freqüència, és el propi Dr. Manhattan el qui opina sobre els temes del determinisme i del lliure albir, com quan li comenta a la segona Silk Spectre quan aquesta li qüestiona perquè la seva capacitat de veure el futur no podria servir per canviar els fets de la història: “Tots som titelles, Laurie. Jo tan sols puc veure els fils”. La verdadera singularitat d’aquest personatge, però, no resideix tan en el personatge en sí mateix, sinó en la serietat i plausibilitat amb les què Moore planteja les conseqüències de l’existència en la societat actual d’un humà amb superpoders.
El vigilant anomenat Rorschach, la identitat del qual és la de l’home pancarta Walter Joseph Kovacs, és l’únic que continua amb el seu paper de vigilant fora de la llei després de l’Acta de Keene. Porta una característica màscara blanca que conté un patró de taques negres simètriques, però en constant canvi. Se sent fascinat per aquesta peça de vestir, arribant a considerar-la la seva pròpia cara, ja que reflexa metafòricament la seva visió del món: un conjunt de blanc i negre que pren moltes formes, però que mai es barregen en tons grisos. És, per tant, un seguidor radical de la doctrina absolutista: creu que tots els criminals han de ser castigats pels seus delictes i no vacil·la en recórrer a mètodes extrems per aconseguir-ho. També nega tota influència a la cultura o al context en els seus actes. Mostra d’això és el mantra que pronuncia sovint al llarg del llibre: “Ni tan sols davant de l’Armagedón. Mai em rendiré”; que el mostra com la cara contrària del Comediant. La singularitat del personatge és que en molts capítols assumeix el paper de narrador, a través de les notes del qual descobrim la seva derivació política extrema i d’ultradretes i la seva mentalitat paranoica. La seva actitud de venjador incansable és un clar exemple, igual que la del Comediant, que el superheroisme implica una certa forma de feixisme. De fet, els personatges considerats políticament correctes, com ho són Adrian Veidt, Laurel Juspeczyk o Dan Dreiberg, són els únics que accepten immediatament la jubilació forçosa. En un cert sentit, el personatge de Rorschach consta de cert caràcter pioner: presenta tots els trets característics de l’imaginari del superheroi clàssic (vestimenta característica, símbol, modus operandi, doble identitat, nèmesis tradicional...) i malgrat tot és el més desagradable de tots els personatges, molts cops repulsiu, deixat i sociòpata. Si el Comediant encarna la bogeria i el cinisme, Rorschach és la personificació del ressentiment i l’amargura.
El títol del còmic està inspirat en la frase “quis custodiet ipsos custodes? (traduïda com “Qui vigila els vigilants?”; en anglès: “Who watches the watchmen?”), de la Sàtira VI del poeta laci Juvenal (47 d.C. – 127 d.C.), famós per satiritzar els vicis de la societat de l’Antiga Roma.[2] Aquest és potser un dels temes de més ressò a la novel·la: Qui pot tenir la certesa de que aquells que ostenten el poder i ens mantenen a bon recer l’utilitzaran de la forma adequada? I més quan aquests vigilants van emmascarats i operen al marge de la llei sense que cap òrgan legal els reguli. El tema de la percepció social de l’autoritat, especialment en el context d’EEUU (la superpotència que domina el món, actuant com a gran figura paternalista d’occident), rep un tractament a la novel·la encarnat per aquesta frase: “Qui vigila els vigilants?”. Des del punt de vista de la sociologia weberiana[3], l’autoritat institucionalitzada únicament es tolera degut al seu poder social, però l’exercici de l’autoritat rarament és aprovat moralment per aquelles persones que no el posseeixen. En un principi respectada, l’autoritat dels aventurers de Watchmen queda finalment posada en dubte i sorgeixen peticions de responsabilitat que finalment duen el govern a aprovar l’Acta de Keene al 77 i els vigilants emmascarats queden declarats il·legals, com a conseqüència de les constants vagues populars encapçalades per una gran vaga de policies. Aquest qüestionament de l’autoritat s’inspira en el corrent que desfermà el moviment d’oposició a la Guerra del Vietnam i en el moviment pels drets civils, tractats a Watchmen. Aquestes idees també apareixen en la antiveneració amb la què es presenta als superherois a la novel·la, que atribueix al lector la responsabilitat directa de posicionar-se davant les noves normes socials destructives hipotèticament ataquen els principis més establerts i estimats per la societat. Aquesta falta de respecte pel passat és el tipus de mentalitat que critiquen molts dels aventurers protagonistes, sempre absorts, cadascú a la seva manera, en el record d’una altre època.
Watchmen conté una sèrie de documents annexos a cada capítol, com per exemple Under the Hood, basat en un fragment de la autobiografia fictícia d’un dels personatges, el primer Nite Owl, Hollis Manson, que ajuda al lector a comprendre els canvis que es van produir en la percepció dels emmascarats per part de la opinió pública al llarg de les dècades. En l’obra es mostra com els superherois són percebuts en un primer moment com autèntics Déus mereixedors d’adoració, en especial el Dr. Manhattan, per després realitzar una deconstrucció d’aquests personatges, que en rebel·len defectes que els fan menys valuosos a ulls de la gent. Aquest seria sense cap mena de dubte un anàlisi comparatiu dels diferents líders feixistes, en què en una fase incipient del moviment, són aclamats pels seus èxits fent ulls cecs als seus actes. Són els mateixos ciutadans els que en un principi recolzen aquest tipus d’heroisme que no resideix en els defectes o en la falta de perfecció moral d’una persona, sinó en la capacitat de la mateixa per fer front a aquestes dificultats. Aquest és el tipus de discurs propi de la defensa dels emmascarats, encapçalats pel diari fictici ultraconservador que apareix a la novel·la, New Frontiersman, que secunda les activitats il·legals dels emmascarats per combatre el crim i els enemics de l’estat. Rorschach, lector recurrent d’aquesta edició, fins i tot arriba a qualificar de “lapses morals d’un home que va morir per la seva pàtria” l’intent de violació del Comediant a la primera Silk Spectre. Aquestes idees es manifesten de la forma més transparent quan Ozymandias, el vigilant encarnat per Adiran Veidt, durant una conversació amb Rorschach, es refereix al Comediant com a “un nazi”.
A Under the hood, Manson relata en el seu llibre fictici com les primeres passes d’aventurers emmascarats nord-americans succeeixen a finals de la dècada de 1930, el qual coincideix a la realitat amb el naixement del còmic de superherois. I és que, extrapolant això, podem advertir en el propi argument de la novel·la un espècie de retrospectiva metafòrica de la història del comic-book de superherois nord-americà, essent al dècada de 1980 quan aquest mercat va entrar en una decadència identificada amb el punt de partida dels herois que protagonitzen Watchmen. Des de l’Edat d’Or dels anys quaranta, representada pels primers vigilants emmascarats de Watchmen (el grup conegut com a Minutemen), destacats per una vitalitat juvenil, emprenedora, innocent i fantasiosa, dedicats a combatre el crim urbà de més baixa estofa amb més contundència del què està capacitada la policia perseguint l’ideal de mantenir els carrers amb un cert nivell de seguretat; fins a l’Edat de Plata dels superherois, que estaria encarnada en l’aparició del Dr. Manhattan, quan els superherois van esdevenir més globals i versemblants, dotats de poders més originals relacionats amb accidents mutants.
El recés d’aquests vigilants de la segona generació de Watchmen per ordre legal i la seva decadència posterior –i aquest últim és el què es narra en present a l’obra–, vindria a ser una espècie de tercer acte de la història dels superherois, una era post-moderna del gènere on tota la seva tradició prèvia es dissecciona i reintepreta sota una nova llum racional, decadent i realista. El relat de Mason dura fins al quart capítol, en el qual l’apèndix final se centra en el Dr. Manhattan. Precisament aquests tres primers capítols són fonamentals, i en part els més sorprenents, ja que en ells Moore realitza el procés deconstructiu dels superherois, desprenent-los de tots els seus mites i tòpics i mostrant-los com a fracassats, inestables, neuròtics, violadors, feixistes i paranoics. Moore intenta desmitificar i formalitzar-ne la seva imatge per tal de dotar als seus vigilants de la dimensió humana, amb les seves virtuts i, sobre tot, els seus defectes, obrint així les portes a una nova generació d’històries en les què el motor del relat ja no són els actes redemptors de l’emmascarat, sinó les seves motivació, conflictes i conseqüències. L’habilitat de Moore per reinterpretar aquest subgènere del comic-book va donar lloc a una obra clau en la mitologia DC, que va suposar la metamorfosis del Batman post-modern: The dark knight.
Els motius polítics i psicològics que s’amaguen darrera els clixés dels superherois  –un gènere trascendental pel còmic, posat que és probablement l’únic que ha inventat el medi– van suposar un èxit tan gran per a la novel·la que inevitablement conduí a posar el punt i final als superherois. Un cop revelat el “truc de màgia” a Watchmen durant els post-moderns vuitanta, després de quasi cinc dècades de superherois, i perduda ja definitivament la innocència, a partir d’aleshores ha estat com si els superherois no pogueren seguir existint. No és casualitat que gran part del què s’ha fet després en el gènere sota la llarga ombra del còmic de Moore i Gibbons no ha funciona realment; en particular quan s’ha volgut extrapolar les ensenyances de Watchmen als superherois tradicionals, portant-los a un món realista, polític i ple de grisos situat molt lluny de l’univers pla dels herois del blanc i negre: els herois purs que lluiten incondicionalment contra el mal. Watchmen va demostrar què significaven els justiciers disfressats en el món real, i les conclusions de Moore i Gibbons semblen bastant clares. El Capità Amèrica de Watchmen (El Comediant) és un mercenari amoral que gaudeix matant i fent la feina bruta de la CIA. Superman (El Dr. Manhattan) és un autèntic superhome en sentit nietzschià que se situa més enllà del bé i del mal, convertint-se en un Déu de sí mateix, i acaba allunyant-se del món dels homes, de les seves lleis i de la seva moral, que per a ell ja no tenen cap sentit. Batman (Nite Owl) és un amargat amb crisi dels quaranta i impotent sexualment si no es posa les malles de la seva disfressa. L’heroi que sacrifica tota la seva vida per un ideal de justícia “sense escala de grisos” com el què aplicaven els vells superherois de tebeo (Rorschach) ara és un sociòpata pertorbat, paranoic i inflexiblement cruel. L’arxienemic, el malvat absolut amb intencions de destruir el món (Ozymandias), acaba convertint-se en l’heroi final de la funció, empès per un desig utilitarista suprem de posar pau a un món al caire de l’abisme. Etcètera.[4]
Des d’un punt de vista sociològic, va ser l’imminent fi de la Guerra Freda el fet que exigia una renovació en la forma d’escriure històries de superherois: ara no ja existeixen els enfrontaments de blocs, i era políticament incorrecte parlar malament dels russos. Per altre banda, el públic lector cada cop era més madur i exigent, i començava a decantar-se cap a nous mitjans d’expressió: més interessats pel nou cinema i les videoconsoles i per la major amenaça que mai ha tingut el còmic nord-americà: el manga japonès.[5] Alan Moore, que desitjava superar la percepció habitual del còmic com a gènere destinat al consum juvenil, creà Watchmen com un intent de realitzar “una Moby-Dick de superherois; quelcom que tingués aquesta classe de pes, aquesta classe d’intensitat” i, juntament amb Gibbons, varen concebre una història que portaria els “superherois convencionals i passats de moda a un àmbit completament nou”.[6]

Watchmen és una obra extremadament més complexa que qualsevol còmic mitjà, de la qual se’n podrien extreure un ventall de conclusions inacabable. Tan és així que una segona lectura aporta noves reflexions sobre la obra, i una tercera encara aporta elements nous, i de la mateixa forma succeeix amb una quarta. Això és aplicable tant al guió com al dibuix, considerat quasi més emblemàtic i innovador que la mateixa narració, i que pot perfectament ser subjecte d’anàlisis dels seus nombrosos recursos estilístics i semiòtics i dotat de components gràfics revolucionaris. Un còmic considerat com una de les obres de ficció més importants del segle XX, que transcendeix per la seva qualitat narrativa, que beu de fonts literàries, alternant gèneres molt diferents, i fins i tot prenent elements cinematogràfics.[7] Watchmen és una obra per deixar-se portar pel seu fil narratiu, a la vegada que gràfic, i anar descobrint poc a poc el seu complex argument que tracta, al cap i a la fi, de l’ésser humà i de les seves febleses. De fet, són els ciutadans mitjans els que conformen el pilar fonamental del relat. Les seves vides i actes semblen insignificants en comparació a les dramàtiques peripècies dels vigilants, però la seva rutina diària no sembla veure’s afectada per les gestes d’aquests, i fins i tot els seus sentiments, en lloc de l’agraïment o l’admiració, semblen decantar-se per la por i la ira o la simple indiferència, ja que, al cap i a la fi, no podran saber mai qui vigila els vigilants.


[1] ANONIM, “Watchmen – La realidad llevada al còmic, freeonlinefun.blogspot.com.es, http://freeonlinefun.blogspot.com.es/2007/08/watchmen-la-perfeccin-llevada-al-comic.html, 16 de juny del 2012
[2] ANÒNIM. “Citas en latín de Juvenal”, dechile.net, http://www.dechile.net/, 14 de juny de 2012
[3] ALCOBERRO, Ramón. “Introducción a Max Weber (1864-1920)”, Filosofia i pensament, http://www.alcoberro.info/V1/weber.htm, 16 de juny del 2012
[4] PÉREZ, Pepo. “Watchmen: La autopsia de los superhéroes”, 13 millones de naves, http://www.13millonesdenaves.com/especiales.php?idespecial=46, 16 de juny del 2012
[5] MUAD’DIB, Yerai. “Watchmen”, yerai-muadib.com, http://www.yeray-muaddib.com/watchmen/, 16 de juny del 2012
[6] KAVANAGH, Barry. “The Alan Moore Interview. Watchmen characters”, blather.net, http://www.blather.net/articles/amoore/watchmen2.html, 14 de juny de 2012
[7] LOREN. “Watchmen, de Alan Moore y Dave Gibbons”, Fantasia y Mundo, http://www.fantasymundo.com/articulos/3148/watchmen_alan_moore_dave_gibbons, 17 de juny del 2012

No hay comentarios:

Publicar un comentario