jueves, 19 de junio de 2014

I also hate Skyler White

Estudi sobre la representació de la dona a la televisió de ficció dramàtica contemporània americana.


Pròleg.

L’estiu passat ens va fer partícips a tots d’un dels grans finals de la recent ficció contemporània televisiva. Amb l’episodi Felina, la sèrie Breaking Bad s’acomiadava agraint a tots els seguidors de la sèrie haver-la fet tal i com és. Una frase que vaig trobar encertada, vist el gran boom mediàtic que en va néixer a l’entorn. I és que Breaking Bad passarà a la història (o ja ha passat?) com una sèrie de culte. A qui se li oblidaran mai els “yo!” i els “bitch!” d’en Jesse Pinkman, el barret i les ulleres fosques d’en Heisenberg, les màscares de gas, la caravana enmig del desert fumejant gas de color rosa, la rizina, el pertorbador sorollet del timbre de la cadira de rodes del Tío Salamanca, els Pollos Hermanos, el “I am the one who knocks”, els plans infalibles d’en Walter o les bogeries d’en Saul, entre tants altres símbols, frases i imatges que ens ha deixat aquesta magnífica sèrie. Detallada fins a la sacietat i amb una força pictòrica i conceptual magnànima, són tantes les coses de les que ens han fet parlar, discutir i elucubrar entre els fans que quasi costa poder-les abarcar totes en una idea. Però si ha estat quelcom el què ha elevat a aquesta sèrie al panteó televisiu és un magistral argument basat en un protagonista que partia d’una tabula rasa sense cap intenció redemptiva i que cada passa que feia, cada decisió que prenia, el feia créixer enormament com a personatge però l’enfonsava més i més en la misèria com a persona. Quantes estones ens hem passat els espectadors xerrant i xerrant de les meravelloses escenes que ens ha dut aquesta ficció, ja fos en converses de bar, pel carrer, o a les xarxes socials. És per això que, ben sabut que ho tenien, en Vince Gillian i la resta de l’equip de producció ens ho van voler agrair conclosa definitivament la funció. Perquè vàrem ser nosaltres qui havíem fet de Breaking Bad el què és ara.
     
La veritat és que jo sempre he prestat una especial atenció als comentaris del públic. Quan em converteixo en espectador tinc unes vivències, en trec unes conclusions, em fan reflexionar diverses coses, i sempre he tingut curiositat per saber si sóc només jo qui penso d’aquella manera o si, pel contrari, comparteixo l’opinió amb algú més. I el fet de que existeixin mètodes alternatius a les cadenes d’explotació tradicionals, com xarxes socials de distribució de contingut audiovisual (pirata), facilita molt aquest procés d’indagació. I va ser quan em vaig adonar de quelcom. A mesura que anava veient Breaking Bad, i llegint després els comentaris d’anònims que hi havia annexos capítol rere capítol, vaig anar notant una dinàmica que es va fer creixent entre els espectadors, al menys entre els d’aquell lloc web. Jo ja havia tingut experiències similars en aquest format audiovisual en anterioritat, i aquell tipus de comentaris no em venien de nou. És més, em resultaven familiars. El comentari mitjà era: Skyler puta!
Fàcil. Senzill. Entenedor. Efectiu. Skyler puta (Amb les seves variacions múltiples derivades en gran majoria de sinònims i eufemismes de la paraula prostituta). Sobretot durant la tercera i, espacialment, la quarta temporada de la sèrie, s’anava fent cada cop més evident aquesta lectura entre línies que es destil·lava entre les discussions on-line i que, cada cop més, s’anava despullant de floritures i cordialitats per arribar a mostres de cruesa i crueltat completes. Era recurrent la noció de que el personatge d’Skyler White actuava constantment “like a bitch”, que la seva presència arruïnava la sèrie i que, “perquè simplement en Walt no acabava amb ella”.
La cosa es va fer tan repetitiva, que vaig decidir indagar-hi una mica més, i vaig trobar un article on la pròpia Anna Gunn, actriu que dona vida a Skyler White, complètament astorada pel gran nombre de crítiques en contra del seu personatge, va escriure una columna al New York Times[1] com a resposta als comentaris dels espectadors.
Donar veu a la Skyler ha estat un dels viatges creatius més gratificants en els que m’he embarcat com a actriu”, comença Gunn, qui, a l’igual que jo mateix, es va sentir “desconcertada” per la tan gran quantitat de llocs web dedicats a odiar-la. Tant és així que fins i tot existeixen pàgines a Facebook com la de “I Hate Skyler White” que han superat els 30.000 seguidors.[2]
“En Walter és el protagonista de la sèrie, i per això hi ha una tendència natural a sentir empatia cap a ell.”; dedueix Gunn. “Aleshores, com que la Skyler és el personatge que s’oposa constantment al d’en Walt, és, en certa manera, l’antagonista. Així que, des del principi, jo era conscient que no seria el personatge més popular de la sèrie”. Tot i així, i tot i sent-hi conscient, l’actriu afirma que no estava “preparada per una resposta tan mordaç”. I és que a la xarxa hi ha hagut comentaris cap al seu personatge de tot tipus. Des de que “és una hipòcrita”, que “no es mereix la gran vida que té” fins a d’altres de més durs com: “Mai he odiat a un personatge de televisió tant com la odio a ella.”
 “Vince Gilligan volia que la Skyler fos una dona amb un esquelet d’acer que sempre aconsegueix posar-se d’empeus i que no es derrumba. Ell i els guionistes de la sèrie han construit un personatge amb múltiples capes i que, a més, està moralment compromesa. Però, al final del dia, ella no és jutjada pel mateix raser que Walter”, se sincera l’actriu a The New York Times. I és que l’eslògan Skyler is a bitch manifesta unes queixes morals contra el personatge però ni de lluny comparables als del seu marit, qui ha comès nombrosos assassinats, qui viu una doble vida i menteix constantment a la seva esposa i fills, qui produeix i trafica cristall de metamfetamina (una de les drogues més destructives conegudes per l’home), qui ha estat el responsable indirecta d’un xoc entre avions que ha produït centenars de morts, qui ha posat una bomba a un centre residencial sanitari per a persones de la tercera edat, qui ha encoratjat a un ancià a convertir-se en un home-bomba suïcida i qui ha enverinat conscientment a un nen petit, entre molts altres actes terribles que, a diferència de les accions de la seva dona, són corejats per l’audiència. En canvi, la Skyler és un dels pocs personatges que no ha comès cap assassinat en tota la sèrie, per exemple, i tot i així se la tatxa d’immoral.[3]
La pròpia actriu fa la següent reflexió: “Els espectadors tenen dret a mostrar qualsevol sentiment sobre els personatges. Tot i així, si tanta gent reacciona així i jutja de manera tan brutal a la Skyler. Serà que no poden suportar a una dona que no va a sofrir en silenci?”. Tenint en compte que s’expressen sentiments similars cap a d’altres esposes de la televisió, Anna Gunn reafirma: “Finalment, em vaig adonar que l’odi cap a Skyler poc tenia a veure amb mi mateixa i molt, en canvi, cap a la seva pròpia percepció de les dones i de les esposes.”[4]

Des de la passada dècada, les prestigioses sèries dramàtiques de la televisió per cable, des de The Sopranos, passant per The Shield, Mad Men o Sons of Anarchy fins a Breaking Bad, estan caracteritzades, al menys en part, per tenir a antiherois masculins com a protagonistes. I tot i el gran nombre d’actes reprobables comesos pels seus personatges principals, l’instint de la major part de l’audiència és recolzar aquests actes i veure el món a través dels seus ulls aconseguint ser partícips en la justificació dels seus actes. Com a resultat, un considerable segment dels fans d’aquestes sèries acaben adoptant una actitud adversa cap a les seves esposes o cap a d’altres personatges femenins, qui normalment actuen en contra dels plans del protagonista.

Per posar un exemple, agafarem la matriu d’aquestes sèries: The Sopranos. En una ocasió, el New York Post va presentar una enquesta en un moment de pèrdua d’audiència del show per tal d’oferir la possibilitat que els espectadors donéssin idees de com remunta The Sopranos. Algunes respostes incloïen “Assassinar a totes les dones” i “La Carmela ploriqueja massa, que la matin!” I sí, la Carmela era culpable de complicitat, hipocresia i d’altres nombrosos pecats, però era en Tony qui freqüentment assassinava persones, entre d’altres crims. I ell mai va ser jutjat tant durament com a la seva esposa, demostrant una doble moral sexista que, encara avui en dia, persisteix. Que el cinema és representador de l’status quo conservador ho sap tothom. Però el què no em podia creure quan ho vaig veure que el mateix passava amb la televisió, i amb els espectadors.
El problema del fan incondicional que no diferencia entre la pantalla i la realitat posa de manifest que la misogínia encara està molt present en els nostres dies. Les crítiques són tan enrebassadament discriminatòries que, durant la premiere de la quarta temporada de Breaking Bad, en llocs web com Entertainment Weekly[5], més de la meitat de comentaris anaven adreçats a la Skyler, discutint sobre l’augment de pes d’Anna Gunn.[6] Entre les afectades despreciades pel fandom[7] també hi trobem a Lena Headey de Game of Thrones, qui interpreta a Cersei Lannister en l’adaptació televisiva de la saga novel·lística de George R. R. Martin. Aquesta manifesta haver sofert abusos en el seu dia a dia per part dels espectadors per interpretar a aquest personatge antagònic. Per desgràcia, encara avui en dia no és estrany veure com els límits entre la pantalla i la realitat es desdibuixen, sobretot pels personatges femenins, sotmesos a un judici de gènere per part del públic, la indústria i la crítica.
També és cert que aquest no és un comportament únicament sexista, doncs quelcom similar li ha passat a un dels seus companys de cast, Jack Gleeson, actor que dóna vida a Joffrey Baratheon, i qui fins i tot ha arribat a sofrir atacs físics com a conseqüència de l’avatar a qui interpreta. Igual que a la teoria de l’agulla hipodèrmica, la massa acaba creient el missatge. La gent odia als actors pels seus personatges, traslladant així la imatge que regala la pantalla a la realitat. Però en moltes ocasions aquests eixelebrats incondicionals es deixen portar pel masclisme i sobretot ataquen a les dones de ficció, per qui no està ben vist que siguin antiheroines menyspreables ni esposes rebels. Sorgeixen diferents preguntes al respecte. ¿És el públic realment tant masclista? ¿O ho són la crítica i la indústria?


Una dona mai és jutjada sota les mateixes directrius que un home: Posició moral de Skyler White respecte a la resta de personatges de Breaking Bad.

Perquè genera tant d’odi, el personatge d’Skyler? Només perquè és una espècia d’antagonista? Se la condemna a més per ser una “mala esposa” al no recolzar cegament els passos del seu marit? Hauria de donar suport o mantenir-se al marge? O és només una dona forta que actua de la millor manera segons les circumstàncies?
1. La Skyler White és molesta, moralista i interfereix en els plans d’en Walt.
Com ja sabem, Anna Gunn ha parlat sobre l’atac que sofreix el seu personatge, suggerint que part de la culpa la té que la Skyler actuï sempre com a pal a la roda per als desitjos d’en Walt, cosa que és absolutament certa. Però també cal recordar l’actitud sexista del públic que accepta més en un home que sigui un antiheroi menyspreable capaç de fer qualsevol cosa fora de la llei i, en canvi, s’espera que una dona sigui molt més obedient.[8]
Com a espectadors, creem empatia cap al protagonista, entenem la seva situació i fins i tot som capaços de justificar els seus actes. Si bé en Walt és la viva reencarnació de l’antiheroi diabòlic, és també una víctima del sistema. Ja partint en el primer episodi d’una situació desesperada, a sobre se li diagnostica un càncer de pulmó (la malaltia maleïda dels nostres temps, com ho fou el sida als vuitanta i noranta, la tuberculosis anteriorment i la pesta negre a l’edat mitjana) i ja tothom sap que el sistema sanitari nord-americà és de poca ajuda en aquests casos, sobretot per la gent sense recursos, pel què tots entenem (i admetem-ho, més d’un cop hem somiat que també ho faríem de no viure en un món real) que es prengui la decisió de recórrer a mètodes alternatius, desesperats i èpics per sobreviure. I, a sobre, en Walt no només ho fa per afrontar les despeses mèdiques, sinó que per sobre de tot emprèn la seva creuada per assegurar prosperitat i benestar infinits a la seva família en cas de que el càncer el superés.
Al seu torn, ella és una mare de família de classe mitja, completament devota a un matrimoni de no menys de 17 anys, amb un fill amb paràlisis cerebral de naixement i un bebè en camí. Vist així, semblaria que no hi hagués d’haver cap diferència entre la seva situació i la d’en Walt. Per què, doncs, a diferència d’ell, ella genera tanta antipatia?
Durant les primeres temporades, el seu personatge funciona com a veu de la moralitat per a en Walter, qui l’hi ha d’amagar constantment les seves activitats; en un primer moment per vergonya al “què pensaran” i a no decebre la família; després, i de forma errònia, per a estalviar-los maldecaps també; i, finalment, per la seva pròpia seguretat. “És una dona que intenta que el seu marit deixi de matar i de cuinar droga. Com podem no estar d’acord amb ella?”, apuntava una vegada Gilligan en una entrevista a Vulture[9] on titllava de missògens als haters del personatge d’Anna Gunn. Al llarg de les tres primeres temporades de la sèrie, assistim a la conversió d’en Walter en traficant de drogues mentre la seva dona exerseix d’aguafiestas. I la constant caiguda lliure d’en Walt cap a la perdició arriba fins a un punt on resultaria inconcebible una altra forma d’actuar que no fos la de la Skyler. Les seves intencions són d’allò més normals. És la seva família. Però la realitat és que molts condemnen l’actitud de la Skyler, per trobar-la molesta, i perdonen a en Walt, tot i que la primera sigui una mare amorosa i atenta i el segon un assassí que cuina drogues i exposa a la seva família davant dels pitjors monstres d’aquest món. Un cop més, sembla que culturalment tinguem més tolerància a les equivocacions del membre masculí.

2. La Skyler va tenir un acte de rebel·lia que va provocar que perdessin molts diners.
La cosa va empitjorar a partir de la tercera temporada, essent el detonant el capítol en el qual la Skyler li posa les banyes amb en Ted i, després, li ho diu a en Walter a la cara. Aquest va ser el punt de no retorn. El precís instant on tothom va saltar indignat, que si la Skyler era una zorra, que com podia fer això, etc, per no tornar a jutjar mai a aquest personatge sense passar pel filtre d’aquesta infidelitat.
Que la Skyler ha comès les seves equivocacions és cert. Però ningú sembla veure que li va ser infidel amb en Ted en un moment en què ni tan sols es veien amb en Walt  i que aquest la tractava com un simple accessori més dins del seu puzle de mentides i calamitats. Un moment en què la vida de la Skyler era una completa merda i no podia estar més confosa. I que a sobre després li ho digués a la cara com un acte de petita venjança per demostrar-li que encara té una mica de control a la seva vida és quelcom que molta gent no li perdonarà mai. La sèrie tracta sobre males decisions, i mira que en Walt n’ha fet per avorrir, però sembla que pugui ser comparable cuinar droga i amagar-ho a la família, entre d’altres crims pitjors, siguin quins siguin els objectius, amb cometre una infidelitat amb un altre home. I el més greu és que aquesta mala decisió de la Skyler sí que estava justificada: només respon a la seva necessitat de perdre de vista a l’home en què s’havia convertit el seu marit i oblidar-se de tot per un moment, encara que només pogués trobar aquesta manera.
Tampoc sembla importar la rapidesa amb la qual l’Skyler es va penedir del què havia fet, amb la magistral escena en la qual posa una catifa entre els seus peus i el terra supersònic del lavabo d’en Ted. A partir d’aquell moment, ja no importava el què fes la Skyler, que tot estava malament i se la havia d’odiar. Que decideix blanquejar els diners i cobrir-lo és perquè és una interessada, que intenti arreglar el desastre que ha fet en Ted i que ho pot engegar tot a rodar muntant una esceneta sublim o que li dóna diners a en Ted per arreglar-ho que no veu l’esforç que ha fet el seu marit és que és una idiota i que hauria de veure que aquests diners li podrien servir a en Walt.[10] És molt més fàcil no esforçar-se en intentar comprendre a un personatge, és millor acomodar-se a la idea de que és un personatge odiós i prou.
Part de la màgia de Breaking Bad és que els personatges no són blancs o negres, i en Walter White n’és precisament l’exemple. Perquè n’hauria de ser la Skyler White l’excepció? La culpa la té la indústria, que ens ha acostumat a personatges femenins unidimensionals i ens ha instaurat una preconcepció de que les dones no poden ser “iguals”. Busquem a personatges femenins d’una sola cara: si és bona, és bona; si és dolenta, és dolenta. Hem de començar a evolucionar i a veure que, igual que un home, una dona s’equivocarà, defallirà i que, al mateix temps, tractarà d’arreglar allò que trenqui, peça a peça, encara que li costi tot el què tingui en vida.



3. La Skyler no va ser capaç de fugir del problema i divorciar-se. És una hipòcrita.
Molts declaren que odien a la Skyler no pel seu paper de moralista a la primera temporada, ni per ser una mala esposa, sinó justament al contrari, per aguantar a en Walt i no divorciar-se d’ell quan en va tenir la oportunitat. Fins i tot el mateix Vince Gilligan admet que des de que la Skyler es va convertir en la còmplice d’en Walt, ja no l’hi cau tant bé.
A la tercera temporada, la Skyler, quan finalment es va adonar del què passava i del monstre que tenia com a marit, es va voler divorciar d’en Walt. Tot i així, vàries foren les raons per a no fer-ho: No volia trencar la imatge que tenia el seu fill, en Walter Jr, del seu pare, i, amés, ja havia caigut a la trampa a l’haver fet ús, tan conscient (finançant la rehabilitació mèdica del seu cunyat, causada per altra banda per culpa d’en Walt) com inconscient, dels diners producte del tràfic de meta. Recordem que són 16 o 17 anys de matrimoni aproximadament. No és quelcom que es pugui veure com a blanc o negre. Les relacions són complicades, especialment si van amb un bebè i un fil adolescent amb dificultats especials a bord.
Molts fans la qualifiquen d’hipòcrita, però quan un psicòpata com en Walter White constantment posa en perill la seguretat dels teus fills, com pot reaccionar una mare? I en el moment en què no només en Walter, sinó que ella també està atrapada en aquest terrible món, quina altra cosa pot fer que vetllar per la seguretat dels seus fills, de la seva germana i del seu cunyat, i, fins i tot, del seu menyspreable marit? Hauria hagut d’agafar els fills i desaparèixer completament del mapa, resignant-se a una vida clandestina de mare monoparental amb dos fills a bord? Hauria hagut, simplement, d’entregar el seu marit a la policia a la primera de canvi i convertir-se en la viuda d’un narcotraficant?
Ja avançats fins a la 4a temporada, descobrim que en Walter comença a allunyar-se de la seva família, al veure’s atrapat en un guerra freda pel control de la droga contra en Gustavo Fring, un fred i calculador assassí els tentacles del qual semblen arribar a tot arreu, i on qualsevol pot esdevenir un dany col·lateral o un hostatge. Arriba un punt, fins i tot, on en Walt ja no veu cap problema en aterroritzar a la seva dona amb la seva nova i preferida personalitat, la del lord de la meta Heisemberg. “I am the one who knocks”, menciona en Walter quan ella expressa la seva comprensible preocupació sobre la seguretat del seu marit i de la resta de la família. Intentant convèncer-se a ella mateixa de que la història sobre que el seu marit és una bona persona és vertadera, la Skyler fins i tot arriba a oferir les seves habilitats com a contable per blanquejar els diners del seu marit, perquè la seva família sigui capaç de poder gastar els diners que en Walt ha aconseguit sense aixecar sospites policials. I si no hagués estat per la seva incorporació a l’empresa del narcotràfic, segurament faria temporades que en Walt, abocat a una carrera contrarellotge cap a l’autodestrucció, hagués acabat a la presó, i segurament amb molts menys diners dels que arriba a aconseguir al final de la sèrie.
Però al descobrir que el seu marit no és una bona persona, sinó un assassí a sang freda capaç de fer volar pels aires una residència d’ancians només per poder guanyar, la Skyler entra, al principi de la cinquena temporada, en un estat d’absolut terror. I el gran públic encara segueix demonitzant a aquest personatge per la seva reacció tan humana al veure’s de cop i volta casada amb un sociòpata sense esperança de sortir-se’n, anomenant-la a ella molesta o sobre-emocional o fins i tot coses pitjors.
Ser un malvat, encara que sigui de manera vicària, és un desig adolescent per a alguns espectador. Ser malvat significa ser dolent, tenir cotxes cars, dones atractives (no una esposa), fer el què a un li vingui de gust en tot moment. Aquest Walter no és el que va conèixer la Skyler, qui ara li ha de fer de mare: no facis això, no facis allò altre, etc. I els espectadors la odien perquè creuen que en Walter White té set vides i que el mag Saul sempre estarà allà per treure-li les castanyes del foc. En canvi, la reacció d’ella és més humana que la dels propis espectadors: Descobrir que de cop i volta que el marit amb qui et vas casar és un criminal, responsable de morts, és una sorpresa per la qual ningú estaria preparat. La majoria dels espectadors semblen no entendre que en Walter White no és un bon home. És que fins i tot el propi storyline es demostra com el viatge d’un home que deixa que el seu propi orgull i avarícia treguin el millor d’ell mateix fins al punt de que és l’únic que es veu a sí mateix com a un heroi. Però els espectadors seguim mirant la sèrie per veure com en Walt arriba a l’èxit dels seus plans, per veure’l caure, sí, però no perquè volguem, sinó perquè sembla que hi ha d’haver una conclusió final i el castell de focs resultant serà espectacular. Com el propi Mike diu, en Walt és una bomba de rellotgeria i l’audiència simplement n’espera l’explosió.
Però el que molta gent no veu, és que el mateix passa amb la Skyler. Ella no només no té el luxe de ser capaç de marxar i abandonar-ho tot sense més si les coses no van com a ella li agradaria; no només és l’esposa d’en Walt i la mare dels seus fills; sinó que és la propietària del renta-cotxes i, oficialment, la còmplice. Ella, com en Walt, però a la vegada a diferència que ell, ha de pensar constantment en el benestar de la seva família, per si les coses li exploten a la cara del seu marit. Està aterroritzada, està atrapada. Per aquesta raó carrega contra la seva germana, o tracta d’amagar-se al seu llit del monstra que dorm al seu costat. Però no hi ha escapatòria, i ella ho sap perfectament.

PERFIL D’ANTIHEROINA O RETRAT FIDEL?
El cas és que no genera molta simpatia i no entens molt bé el perquè, però el que queda clar és que no és perquè no estigui essent jutjada sota els termes de la “esposa ideal”. A diferència de la Lois de Malcolm In The Middle, l’esposa de Bryan Cranston (que allà interpretava a l’ingenu Hal), la Skyler, si bé és cert que de tant en tant discuteix amb en Walter i tenen moments de distanciament, segueix al costat del seu marit en tot moment. Li respon amb frases críptiques però segueix allà per què és el correcte: “Estar amb el marit malalt tot i els seus errors”. Aleshores, la Skyler és realment una dona forta? O tant sols és una esposa convencional intentant lidiar amb la ment sinistre d’algú com en Heisenberg.[11]
La sèrie es focalitza molt més en en Walt i en la seva transformació des d’un simpàtic i bon noi cap a un monstre de la metamfetamina, però la transformació decadent del personatge de la Skyler va de la mà (tot i que sense vacil·lar tant o ser tan minuciosament tractada), cosa que suggereix que quasi tothom pot acabar igual. Si donem un cop d’ull superficial a aquests dos personatges no semblen molt diferents a la resta de nosaltres. Cap d’ells esperava una vida en la qual haguessin de lidiar amb el què s’han trobat. Hi ha moltes coses que la Skyler hagués volgut fer amb la seva vida –recordem que al capítol pilot se’ns la presenta com a una escriptora amateur de relats curts –però la sobtada malaltia del protagonista fa que ella hagi de deixar les seves ambicions per retornar a treballar com a contable per tal de poder pagar les enormes factures mèdiques.
En Walter i la Skyler són personatges realistes perquè la psicologia dels quals segueixen essent un mirall d’aquesta societat, ja que representen molt bé els esquemes mentals masculí i femení tal i com els entenem a occident (passats, òbviament, pel filtre original de la ideosincràssia dels personatges). En Walter representa a l’home reprimit i emocionalment maldestre, que creu que els mitjans justiiquen el fi, si és “noble”. La Skyler representa a la dona de principis sòlids com el ciment, en els quals la veritat i l’honradesa suposen la cúspide de la piràmide matrimonial. Qui actua correctament? Cap dels dos, ja que des d’un principi la seva relació estava abocada al desastre: per part d’ella en el sentit de concebre la parella com una institució legal rígida i estricte i, per part d’ell, a l’aferrar-se a aquesta institució de manera obsessiva per tapar les seves carències afectives.

Altres exemples de personatges femenins maltractats.

La ficció televisiva té un problema amb les dones. En els recents anys, hem vist un gran augment de sèries televisives on les dones hi interpreten rols principals, però la forma en la qual estan caracteritzades (fins i tot en les sèries en les quals hi són el personatge principal) és altament problemàtica. Hi ha excepcions, és clar, però per què normalment ens trobem amb què els personatges femenins principals són tan desagradables? Perquè el seus interessos amorosos es troben contínuament en contra dels desitjos de la majoria dels espectadors? Perquè tant sovint son personatges egoistes, narcisistes, immadurs, dependents o de caràcter impertorbablement malcarat? Aquí uns exemples i els rols que desenvolupen a les seves respectives ficcions:[12]
Rita Bennet (Dexter): Un personatge desagradable, molest des del primer capítol i que va anar empitjorant a mesura que les temporades passaven. Quin va ser el seu major pecat? Protegir a la seva família, intentar fer que en Dexter fos un millor pare, i ocasionalment advertir-lo de ser un irresponsable i de posar sempre la feina per sobre de la família.
Tara Knowles (Sons of Anarchy): Quin és el seu paper? Protegir el seu fill, intentar apartar al seu marit de la vida fora de la llei de la banda i, en definitiva, intentar fugir del perill constant que suposa estar relacionat amb el Club de Motos.
Winona Hawkins (Justified): Quan es queda embarassada del fill d’en Raylan, en comptes de celebrar la noticia, els espectadors ho interpreten com una forma de manipulació i de control sobre el seu home, per tal de forçar les seves decisions. Ha pres algunes males decisions, sí (de la mateixa forma que ha fet en Raylan), però el què vol ella és només el millor per a ell: Una feina que comporti no trobar-se en un tiroteig dia rere dia.
Carrie Mathison (Homeland): Psicòtica, neuròtica i paranoide agent de la CIA en busca i captura constant d’un terrorista que té l’objectiu d’enfonsar a un país i, si és necessari, matar a milers de persones innocents per a aconseguir-ho.
Lori Grimes (Walking Dead): El seu major crim que se li declara és haver dormit amb el millor amic del seu marit durant l’apocalipsi zombie, quan es pensava que el seu marit era mort. I per si fos poc, intenta protegir a tota costa al seu fill i evitar que els homes se l’emportin a caçar zombies caníbals.
Claire Underwood (House of Cards): Estima al seu marit, en coneix les seves maquinacions i, en ocasions, participa en elles, arribant fins i tot a posar en risc la vida aliena (encara que més per poca traça que per intenció). Per a ella, no hi ha ni bons ni dolents, només política. Tan sols hi ha “el què considera just” en contra de “el què volen els demés”. El seu marit només ànsia, de forma despietada i ambiciosa, l’ascens personal. Per a ella, l’únic que importa és salvar el món.
Margaret Thompson (Boardwalk Empire): La seva història: Enamorar-se d’un home al que considera just, generós i protector; Descobrir les seves corrupteles, però seguir suficientment enamorada com per ser còmplice dels seus actes; Enterar-se de les seves contínues infidelitats i, posteriorment, de que és un gàngster, i intentar protegir els seus fills dels perills que s’amaguen darrera de cada cantonada. I, mentrestant, aprofitar la seva posició social privilegiada per a intentar fer obres benèfiques per ajudar a dones en la seva mateixa situació.






Construcció en guió d’aquests personatges. ¿Els fan per ser odiats?

Fem una mica de repàs del què s’ha dit fins ara. Tots entenem les raons de perquè el personatge de Walter White, tot i ser un dels personatges més cabrons que s’han creat mai, segueix caient bé al públic, i de que la gent fins i tot sigui capaç d’identificar-se amb ell i sofrir amb les seves misèries. També podem comprendre que no passi el mateix amb la Skyler, malgrat ser una amant fidel d’un home que no fa res més que donar-li disgustos, ser una bona comptable, una estupenda mestressa de casa, intel·ligent, encantadora, amb una personalitat impetuosa i que destil·li exuberant sensualitat. Malgrat tot això, que la  Skyler continuï sent una autèntica filla de puta i una toca pilotes sense igual fa pensar que potser el problema va més enllà de la relació d’ella amb el públic. Al veure que no només és ella, sinó que la seva situació la comparteix amb molts altres personatges femenins de moda, fa pensar que el problema recau en la construcció dels propis personatges. I és que els guionistes americans s’esforcen de valent per què els seguidors de les sèries acabin odiant als seus personatges femenins. Serà per un o altre motiu, però elles sembla que només estiguin allà per intentar fotre constantment els plans del personatge que és realment carismàtic de la sèrie. I, a més, sempre acaben emportant-se al llit a un dels seus millors amics.[13]
S’ha d’admetre que hi ha un problema molt estrany amb la construcció del personatge de la Skyler. En realitat, si ens hi fixem bé i deixem de banda les aventures amoroses, el seu discurs moralista o la seva incapacitat d’actuació, el cas és que potser no és un personatge tan realista com ens pensem. I és que la Skyler, constantment està fent coses que la gent normal no faria. Per començar, hi ha un greu problema de falta de comunicació dins del matrimoni White.
Ja en el primer episodi, quan ella veu que el seu marit està mantenint unes misterioses trucades telefòniques, en comptes de tan sols preguntar-li al respecte com faria qualsevol persona normal, comença a posar el nas on no la demanen per tal de descobrir qui s’amaga a l’altre cantó de la línia. O quan en Walter s’inventa la història sobre que en Jesse li està venent porros, l’obsessivament controladora Skyler de cop i volta pensa que seria una bona idea anar fins a casa d’en Jesse i amenaçar-lo perquè deixi de vendre-li drogues al seu marit. En Walt té els seus errors i a ningú li sorprèn que pugui arribar a comportar-se i a actuar estúpidament quan s’ho proposa, però la cosa és que la Skyler no. És un estil diferent de personatge. És freda, calculadora, una persona que és conscient de que fa les coses per bé i de la forma correcta quan fereix a altres personatges. Per tant, perquè simplement no parla amb el seu marit, si tan li molesta l’ús de drogues? Si actua d’aquella manera, és per a algun propòsit. És que no hi ha confiança? Tots aquests dubtes se’ns queden gravats al subconscient i ja des del minut 1 sabem que no és una aliada del nostra protagonista, sinó que se’ns la presenta com a un personatge secundari, un antagonista. La major part del seu comportament des d’ençà no fa altra cosa que convèncer-nos d’això.[14]


Odio a la Skyler White”, “Em va vomitar”, “Quan apareix passo les escenes ràpid”, “A veure si la maten”... Són comentaris que trobem en qualsevol tipus de foro o xarxa social on es comenti Breaking Bad arreu del món. La bloguera i serièfila Marien López proposa la teoria tricèfala de que l’odi a Skyler White ve donat “per la banalització del mal, perquè els hi agrada exercir poder encara que sigui vicàriament i, sobretot, perquè és una dona”.
Les sèries de TV inciten a odiar a les dones. I el cert és que, d’alguna forma, dóna gust odiar-les. Però és que a sobre, aquest odi tan primari i instintiu està totalment justificat per les deplorables accions que duen a terme les protagonistes d’aquestes ficcions. La Lori Grimes de The Walking Dead, per exemple, primer té relacions amb el millor amic del seu marit, tot i que és raonable vistes les circumstàncies, però després s’imposa la missió de que els dos tornin a ser amics, per més tard intentar allunyar-los, per després voler que siguin amics altre cop. Primer li demana al seu marit que mati a en Shane, perquè és perillós, però després s’horroritza quan aquest ho ha fet. El resultat final és fàcil d’intuir: els espectadors es cansen d’un personatge que no fa res més que canviar d’opinió radicalment, escridassar a la gent, enredar la troca i destorbar constantment. La gent pensa que les esposes de les sèries de ficció són “bitches” perquè nou de cada deu cops, aquests personatges no tenen cap implicació important en el nucli del drama, i la seva única funció recau en fer d’advocats del diable pels personatges principals de la història. I és tan usual que acaba convertint-se en un clixé.  Només cal reunir vàries condicions perquè això es produeixi: Que la dona sigui un personatge secundari o sidekick del protagonista, que sigui l’“alleujament còmic” o que sigui l’antagonista. Segur que n’hi ha més, però aquests són uns dels prototips i característiques de personatges femenins que més fan referència al què s’ha comentat, els quals els hem vist tots en infinitats d’ocasions:[15]
1. La donzella espantadissa: Aquella secundàries els minuts protagonistes de la qual en cada escena es redueixen a una successió de queixes, gemecs i ploriquejos. Preferentment cridant a tot volum i amb veu molt aguda, cosa que encara les fa més molestes. Aquest prototip és una mica antiquat, més propi del cànon femení del segle passat, pel què no hi ha una referència tan caricaturada en la ficció dramàtica actual, però en podria ser un exemple la Sansa Stark a Game of Thrones, que malgrat estigui restringida per unes condicions de gènere històric de les quals ha de dotar de versemblança el seu personatge, també s’ha trobat amb cert rebuig per part del públic.
2. L’harpia amargada: El típic personatge de qualsevol pel·lícula adolescent o universitària, sobretot en el gènere de terror, que encarna a una repipi estirada, de família acomodada que gaudeix torturant psicològicament i fent la vida impossible als protagonistes. Una que no pararà fins a treure-li les entranyes a la protagonista, però sempre mantenint el seu estatus de nena mimada i refinada. Un exemple podria ser, també de Games of Thrones, la Cersei Lannister.
3. La tigressa promíscua: Són completament conscients i senyores del seu cos i de les armes de les dones, i no dubten a fer-les servir per aconseguir els seus propòsits. Són lluitadores, triomfadores, i sovint encarnen rols més aviat masculins. Però són dones. On un home quedaria com un triomfador i un alfa en aquest tipus de papers, els seus homòlegs femenins se’ls sol catalogar de putes i manipuladores. Sovint, a més, solen encarnar personatges antagonistes i els seus plans solen acabar, també, malament, establint una estranya causalitat entre la seva forma de ser i el seu destí fatal. Un exemple és l’agent June Stahl de la sèrie Sons of Anarchy.
4. La Penélope impacient:  És aquella esposa que espera el retorn del seu marit en campanya i de la qual els companys d’esquadra d’aquest no paren de sentir-ne a parlar qual les bales deixen de xiular al seu voltant. Aquella per la qual el nostre soldat protagonista es desviu i que no para d’idealitzar i, mentre ell mata a Nazis/Vietcongs/Islamistes o qualsevol dels altres enemics d’Amèrica, ella està a casa enrotllant-se amb la meitat del poble. Aquest tòpic, a més, ens obliga a creure el fals propòsit de que tenim que vigilar contínuament a les dones, ja que aquestes cometran adulteri a la primera opció que tinguin. Aquí, tot i que no sigui de gènere bèl·lic, hi podem trobar a la mateixa Skyler White.
6. La guerrera autosobrevalorada: És aquella que constantment busca sentir-se útil i s’ofereix per posar-se a l’altura de la resta d’homes quan es necessiten voluntaris per a una missió suïcida. És aquella dona valenta i inquieta que no pot quedar-se asseguda a l’habitació del darrera simplement esperant a que els cavallers tornin de la batalla, sinó que és la primera en fer un pas endavant i llançar-se cegament al buit. I normalment, quan no calia que ningú es tirés. No sé perquè, però aquest prototip de personatge té l’estranya mania de sobrevalorar contínuament totes i cada una de les seves capacitats, ocasionant que les missions fallin per culpa seva i que els espectadors pensem: “Si fins i tot hagués sigut més útil que t’haguessis quedat amb les altres dones, vells i nens!” Un exemple bastant paradigmàtic i prototípic és el d’Andrea a The Walking Dead.
7. L’encasqueta bebès: La noia per la qual està completament enamorat el protagonista tota l’estona i a la qual veu com un àngel sobre la terra, no adonant-se de que està essent manipulat en tot moment. Aquest prototip de noia gaudeix torturant a l’innocent protagonista, delitant-se cada cop que li rebutja una proposició, o cada cop que ella ha de marxar del seu costat per anar a menjar-se el món. El prototip de Jenny de Forest Gump, que només és capaç de  tornar al costat d’en Forest un cop s’ha quedat embarassada, perquè ell l’ajudi quan toca ser responsable d’un fill que, més que evidentment, no és seu. Un exemple és el de Lori Grimes a The Walking Dead.
8. L’esposa fidel: Sí, encara que sembli mentida, també és un prototip de dona que crea rebuig. Entre elles es troben un gran nombre d’esposes citades anteriorment. Sense anar més lluny la pobre Skyler White, que la critiquen en el moment en què decideix apostar pel seu marit i ajudar en el seu negoci per sobre de denunciar-lo a la policia. Un altre cas sorprenent és el d’Aslaug, la segona esposa de Ragnar Lothbrok en la sèrie Vikings. Aquest és un personatge que, salvant un cop més la versemblança històrica, decideix dedicar la seva vida als seus fills i a la seva família, a diferència del seu pol oposat, Lagertha, la primera dona d’en Ragnar i una mortífera dona-guerrera de la qual els fans n’estan enamorats. Així doncs, els seguidors de la parella Ragnar-Lagertha contínuament rebutgen les aparicions i intervencions d’Aslaug malgrat sigui aquesta una esposa fidel (capaç de compartir el seu marit amb altres dones), una bona mare i una excel·lent comtessa. Un cop més, si no ets una brutal assassina amb corbes de topmodel, no tens lloc dins del cor dels espectadors.
El cas és que, aquest tipus de personatges es troben més aviat lluny de representar la realitat de les dones d’avui en dia. És probable que tothom conegui a algú que s’assembli al prototip, però és que els guionistes hi recorren constantment, provocant que el personatge secundari femení sigui menyspreat pel públic. I és que la gran majoria d’esposes a la televisió no són més que insípides talla-rotllos que no tenen cap altre funció que escridassar als personatges principals mentre aquests estan fent qualsevol cosa important, pressionant-los de fer una altra cosa, i seguint-los escridassant quan aquests estan fent aquella altra cosa, tota l’estona creant conflictes innecessaris posant-los a tots en perill. No pots tenir a un personatge fent res més que molestar a l’espectador i després trobar sorprenent que aquest sigui mal acceptat pel públic.
I no és només per les coses que fan la Skyler, la Lori o la Kate de Lost, ja que el bé i el mal són bastant relatius en aquest tipus de ficcions, sinó que és el to amb què ho fan. Pots estar veient com en Walter White o en Don Draper es mengen un sandwich i és una escena completament irresistible com qualsevol altre. Però en comparació, veure a l’Skyler fent xantatge a algú o a la Betty Draper tenint una aventura és cansat i avorrit. Per què? Perquè no ens cauen bé. La ficció t’ha entrenat per què no t’agradin. I el més sorprenent és que darrera d’aquest clar exemple de misogínia i mala representació femenina a la televisió s’hi amaguen un gran grup de dones guionistes, el què posa de manifest que la percepció cultural de les dones continua dècades enrederida.[16]

Com es representa la feminitat a BrBa? I la masculinitat? Són les caracteritzacions modernes dels personatges televisius realment positives?

Encara que obertament no ho pretengui, com quasi la majoria de sèries televisives Breaking Bad té grans problemes en la representació de gèneres, particularment el femení. La resta de personatges han fet coses infinitament pitjors i segueixen agradant. I tots els actes de la Skyler estan justificats per la horrible pressió a la qual és sotmesa pel seu entorn hostil i, més particularment, pels abusos que rep per part del seu marit.
Com a mare, ella és la que ha de ser responsable del benestar dels seus fills. Aquesta posició, òbviament, també està justificada ja que, sobretot a partir de la tercera temporada, el seu marit tracta els seus fills com a mers peons dins del seu gran joc (utilitzant, per exemple, les seves demostracions d’afecte per quedar bé davant de la policia i de la família, i també davant de l’audiència), però no deixa de ser un cop més la reiteració d’aquesta imatge que encara va calant al nostre imaginari cultural. També es podria dir que els rols i dinàmiques de gènere de la família White són portats a l’extrem: el pare és el proveïdor (creient que la seva nova feina de xef de la metamfetamina és pel benefici dels seus fills), mentre que la Skyler agafa el rol tradicionalment femení de protectora (coneixent que el propi pare dels seus fills és a la vegada el perill major de la família).
Però quan ella decideix actuar activament davant dels seus sentiments per en Ted Beneke, “enganyant” així al seu marit (recordem que en aquest període estaven separats) sembla que per fi la dona mostri una mica d’esperit rebel, de desig. Per molt que aquesta actitud faci enfadar a una gran majoria d’espectadors, ensinistrats per tota una vida de contingut cultural reaccionari, en aquest moment, i per primer cop, per fi sembla que actuï d’una forma no tradicional. Però per llàstima, aquest és un comportament aïllat. M’agradaria pensar que, si aquest tipus d’actituds en dones es mostressin més, acabarien per normalitzar-se i no despertarien tan rebuig. Si anem a les antípodes, Breaking Bad també compta amb un dels moments més desagradablement misògins passats per alt dels que he estat espectador en tota la meva vida. No per això, com ja he repetit, vull dir que aquesta sigui una sèrie explícitament misògina, però el què sí que és un fet constatable, és que són pocs els que els va treure el son l’escena descrita pels crítics com a “horrible, violent i lleig sexe a la cuina”, i que ràpidament va ser justificada com a primera “demostració del verdader poder d’en Heisemberg”.[17]
Però aquest “incident” passat per alt, durant el primer episodi de la segona temporada (Seven Thirty-Seven) i on la Skyler, portant una màscara d’avocat i un barnús, és empotrada salvatgement contra el refrigerador en un rampell d’ansietat del seu marit, qui en aquell moment es troba enmig de la seva pulla amb en Tuco, i que, en qüestió de segons, avocat i pollastre es converteixen en una experiència propera a la violació, ens demostra quina és la verdadera naturalesa sobre la qual els guionistes han esculpit el personatge d’Skyler White. I, a diferència d’escenes com les de que la Skyler enganya al seu marit i després li ho diu a la cara, o que es fuma algun cigarret durant l’embaràs, la televisió i el cine ens han deixat veure més d’una escena de violació, portada a casa, a les nostres pantalles, asseguts al nostre sofà, i, poc a poc, hem anat acostumant-nos-hi, i, poc a poc, hem après a no donar-los tanta importància. Què és una violació a una dona al costat d’una infidelitat reconeguda a un marit o de fumar durant l’embaràs? I malgrat sigui la Skyler qui atura l’acte, aquest fet comença a fer qüestionar el seu propòsit en la totalitat de la narrativa i posa de manifest els següents dubtes:
-        Perquè segueix ella estant amb un home que l’olora, l’agafa pel darrera, i la força contra ell?
-        Perquè li costa tanta estona a ella aturar l’acció?
-        Perquè, deixant de banda a en Jesse, és sempre la Skyler el primer personatge en el qual en Walt desfoga les seves frustracions, ja siguin sexuals o d’una altra índole?
-        Perquè ella s’ha de veure reduïda a romandre en una posició passiva (simbolitzada amb aquest acte sexual quasi de quatre grapes i amb el cap contra la nevera)?
-        Pot qualsevol showrunner de qualitat escriure un personatge femení  que el públic vulgui recolzar?
I malgrat tot, ella segueix fidel al seu marit. Fa pensar tot això que la ficció televisiva en general, sobretot la americana, segueix magnificant aquest tipus d’assumptes, com l’adulteri femení.
Han passat moltes coses des d’aleshores. La Skyler adopta posicions més actives, menys convencionals d’un rol no sufridor: comença una nova feina, dóna a llum, descobreix el negoci il·legal del seu marit, el deixa, s’enrotlla amb el seu cap, encobreix les activitats il·legals del seu marit inventant una falsa història de problemes de joc amb la qual paga les factures mèdiques del seu cunyat, blanqueja diners de la droga, compra un negoci de rentacotxes, convida a en Walt a tornar a casa, es debat a deixar el seu marit definitivament (Four Corners), retorna a casa per “protegir a la seva família de l’home que protegeix a la seva família”, fingeix ser una secretària bombonet sense cervell per a en Ted, s’esfondra davant de la seva germana (Shut up, shut up, shut up, shut up!) , fingeix una temptativa de suïcidi, deixa que en Walter retorni al seu llit i verbalitza el seu desig de que el càncer torni.
Però, a diferència de l’alliberament puntual de la Skyler, l’episodi de la violació sí que es repeteix. A Madrigal la Skyler torna a sofrir un intent de violació a mans del seu marit quan els dos estan al llit i ell comença a fer-li petons al seu braç mentre s’ajusta el penis contra el darrera de la seva dona i ella, tot i estar clarament en desacord, no reacciona. Aquí es demostra que els personatges femenins encara tendeixen a escollir romandre al costat de relacions abusives sense intentar cap tipus de venjança o acte d’autoritat davant dels seus opressors masculins. Són dones amb la funció de víctimes, com la pròpia Skyler verbalitza quan li diu al seu marit: “I’m coward”.[18]
També hi ha el cas de les dones amb rols guanyadors. Aquests són personatges ferms, decidits i amb tan o més valor que els homes, i no per això deixar de ser dones. Tot i així, la veritat és que aquests rols, que ja es troben en el cine, encara els hi costa fer el salt a la televisió dramàtica.
El passat més de juliol, el mitjà nord-americà Uproxx[19] va publicar els resultats d’una curiosa enquesta: Els episodis menys valorats de Breaking Bad són aquells que més minuts dediquen a la Skyler White.[20] Això ens porta a pensar que aquesta, és una sèrie d’homes i per a homes. Però per exemple, l’episodi Buried és un episodi on són les dones les que destaquen, substituint per moments a la xarxa les discussions sobre l’enfrontament Walt-Hank-Jesse. Després d’haver passat de la ignorància a l’odi, a través de la complicitat, la por i la depressió, la Skyler d’aquest capítol torna a recolzar al seu marit, torna a agafar el control i sembla prendre la decisió d’optar per la família per sobre de la moral definitivament.
·         La línia blava representa l’índex d’audiència segons IMDb, mentre que la vermella representa, de forma inversa, el nombre d’aparicions de la Skyler per capítol.
·         Relació entre l’índex d’audiència i les aparicions de la Skyler.


·         La mitjana d’índex d’audiència per episodi és del 8, 84 sobre 10.
·         La mitjana d’aparicions de la Skyler és de 8,30 cops o escenes per capítol.
·         Al top 10 dels episodis més ben qualificats segons IMDb, la mitjana d’aparicions de la Skyler és de 4,6 i la mitjana d’índex d’audiència és de 9,57.
·         Als 10 capítols menys destacats, la mitjana d’aparicions de la Skyler és de 10,1, mentre que l’índex d’audiència és de 8,21.
·         Als 10 episodis amb el nombre més alt d’aparicions de la Skyler (amb una mitjana de 14,6 aparicions), l’índex d’audiència mitjà és de 8,54.
·         Als 10 episodis amb menys aparicions de la Skyler (2,6 cops per episodi), la mitjana d’índex d’audiència és de 9,23.
A les dones de Breaking Bad sempre acaba podent-les la família, no perquè sigui una sèrie explícitament masclista, sinó perquè mostra un món en el qual són els homes qui remenen les cireres (a excepció de la Lydia Rodarte-Quayle, la única que sembla tenir quelcom a dir dins la factoria del cristall durant els últims episodis de la última temporada). Tot i així, l’aversió que el públic pugui sentir cap a la Skyler o la Marie va donada pels matisos que remeten a la seva construcció. Els personatges masculins neixen com a homes normals i tenen una evolució heroica, des de les seves accions i decisions fins a certes referències a l’imaginari cultural (com per exemple la similitud entre el desenvolupament de l’arc dramàtic d’en Walter White amb el d’Scarface), passant per la planificació d’algunes escenes (com la consagració d’en Hank al final de One minute), però les dones estan sempre lligades a allò terrenal i quotidià. Es troba a faltar certa “mitologització” dels personatges femenins, ja sigui com a poderoses matriaques o justicieres delatores, com les que es poden trobar a l’episodi Buried. Dos escenes pontentíssimes i desoladores; una on la Skyler recolza a en Walter per a ptrotegir el futur de la seva família i el nom del seu marit davant dels seus fills; i una altra on la Marie trenca definitivament els llaços amb la seva germana al saber que coneixia les jugades que quasi acaben amb la vida d’en Hank.[21]
Al segle passat, les dones de les sèries de televisió eren o molt bones o molt malvades. Si estaven casades amb un dolent, eren dones florero o alcohòliques. Al segle XXI, les dones no són bones ni dolentes, són dones. Algunes són esposes de personatges dolents, tan per les coses bones com per les dolentes.[22] I un cop més, són les dones d’aquests antiherois les que sempre han de fer de bastió de la moral i, a la vegada, estan condemnades a caure de la mà dels seus marits. Personatges com Carmela Soprano, Rita Bennett, Betty Draper, Margaret Thompson o Lori Grimes són la criptonita dels seus marits fins que ells comencen a caure, moment en què elles també ho fan i s’han de refugiar en el divorci, la infidelitat o la religió quan comencen a veure les orelles al llop.

Rols i gèneres: Hi ha alternatives?

Per fortuna, la imatge dels personatges femenins i la seva acceptació per part del públic està canviant gradualment. Veiem alabances a Daenerys Targaryen, de Game of Thrones, o a Alicia Florrick, a The Good Wife, que fa temps eren difícils de trobar dins la ficció televisiva. Aquests són personatges forts, lluitadors i capaços. És positiu que tinguin una representació en pantalla, però encara són lluny d’atrapar als seus homòlegs masculins. El perquè? Aquests personatges femenins entren dins del rol d’heroi, defensors del bé, de la justícia, del bàndol a idolatrar, el vencedor. Per sobre de ser dones, son herois. Però tal i com ha començat aquesta reflexió, la ficció televisiva actual és la dels antiherois. Per tan, passaria el mateix si parléssim d’antiheroïnes? Què se’n pot dir de la pobre acollida que va rebre la reprovable Nancy Botwin de Weeds, que va trencar els últims esquemes en la construcció de la dona? I de les mestresses de casa de Desperate Housewives, o de la jove i egoista Hannah de Girls, o de la inestable Amy de Enlightened?
Els antiherois masculins que estan de moda actualment tendeixen a tenir el què tradicionalment entenem com a trets masculins. Moltes vegades en excés. Per seguir amb l’exemple, el primer pas que fa Walter White en al seu camí cap a la perdició ve justificat per la sensació de que la seva esposa i els seus fills, la seva família, no seran capaços de mantenir-se per ells mateixos quan ell se n’hagi anat (una suposició inherent d’arrogància  que la sèrie mai ha examinat convincentment; i si ho ha fet, ho ha deixat tan sols per una escena de l’últim capítol). Tony Soprano, al seu torn, és excessivament decisiu. Seth Bullock (Deadwood)  és un defensor de l’honor i la justícia per sobre de tot. Stringer Bell (The Wire) o Tommy Shelby (Peaky Blinders) intenten reconvertir una empresa criminal en un negoci legítim. Tots ells comparteixen certes característiques: tenen caràcters actius, tendeixen a fer el mal quan decideixen actuar –encara que sigui per a un bé més gran –i, en canvi, el bé es dóna quan ells es retarden a prendre les seves decisions.
Hannah Hoverth (Girls), en contrast, és una antiheroïna precisament perquè no actua, i quan pren la decisió d’actuar, es posa a ella mateixa en una situació completament catastròfica. Passivitat i dependència són els trets que trobem humiliants mentre que ser actiu i decisiu i mantenir-se sempre com al més alt són els trets que associem com a positius i pels quals ens sentim atrets, fins i tot quan aquests són usats salvatgement per a fer el mal. El primer conjunt de trets es codifica com a femení, mentre que el segon, com a masculí. Una cosa és respondre positivament a una heroïna si pren un rol típicament associat a la masculinitat. En canvi, com ja hem vist, és molt més difícil, per part de l’audiència, recolzar-la si aquesta dona amb components masculins és una antiheroïna; com passa amb Sarah Linden i la focalització en la seva carrera per sobre de la seva família, o amb Cersei Lannister i la seva impressionant crueltat, encara que sigui per destacar enmig un món d’homes.[23]
El problema potser es troba justament en aquesta sobreabundància de trets genèrics mal codificats amb els quals ens ha criat la televisió, que ens permet trobar entranyable la criminalitat assassina de Tony Soprano i menysprear, en canvi, els cigarrets de la Skyler White quan està embarassada. No sé la solució per combatre el feminisme a escala mundial, però segur que milloraria la perspectiva de la representació femenina amb la creació de més personatges femenins arriscats i la renovació de la crítica televisiva més rància, i sembla que, en ambdues coses, tot i que a poc a poc, anem pel bon camí.[24]
El cas és que, per exemple, les sitcoms, malgrat tot, porten avantatge a les sèries dramàtiques pel què fa a l’acceptació de personatges femenins més originals. Pot ser que la clau recaigui en l’humor, que fa que tots els personatges siguin patètics i excèntrics per iguals, homes i dones, blancs i negres, joves i vells; en tot cas no serien les dones qui igualarien als homes a l’alça, sinó els homes ho farien amb les dones a la baixa. I també és cert que continuen imperant com a protagonistes destacats els membres masculins del cast. Com també hi ha casos que abunden contínuament en les claus de gènere més conservadores.
Broad City és una sitcom que, malgrat no onejar cap bandera, ha estat descrita pel Wall Steet Journal, per fer-nos una idea, com un “atac sorpresa feminista”[25]. Aquesta websèrie d’humor tracta les aventures de dos noies de Nova York: L’Abbi Abrams té 26 anys, viu en un pis compartit a Brookly i treballa de netejadora en un gimnàs mentre aspira a ser entrenadora i artista; La Illana Wexler en té 22, col·lecciona fotografies de penis al mòbil i fuma marihuana. Quina és la diferència que veig jo entre aquestes dues protagonistes i la Khalessi Daenerys, Mare de Dracs i Comandant d’Exèrcits (Game of Thrones) o de la Gran Matriarca Gemma Teller del Club de Motos SAMCRO (Sons of Anarchy)? Doncs que tan l’Abbi com la Illana no representen a dones fortes en el sentit clàssic. Més aviat el contrari, són unes completes fracassades. Beuen whisky robat, tirades pels carrers, fan el mandra a la feina i en el sexe i fumen marihuana diàriament fins a quedar-se adormides a la tassa del vàter.
Quina és la millor representació femenina, doncs? Si la televisió ens permet mostrar a homes que s’equivoquen, que erren, que tenen ambicions mundanes, que somien, que no són prototips d’herois perfectes, i els acceptem tal i com són, perquè no una dona que sàpiga el què vol, sàpiga qui és i que ho faci tant bé com pugui? A vegades, els missatges menys obvis són els més efectius. Qualsevol dona viu sota la constant pressió de resultar agradable, sana i educada, de mantenir desitjos ocults i de satisfer a la resta. Però l’Abbi i la Ilana són precisament el pol oposat:  se subverteixen els rols genèrics i, per una vegada, el personatge eixelebrat, indolent i incompetent no és el masculí. No tenen cap estàndard al qual adherir-se, són persones i, com a tals, imperfectes. No volen semblar res, sinó simplement ser elles mateixes. Si els hi ve de gust netejar en roba interior per poder pagar les entrades d’un concert de Lil Wayne, ho faran, perquè és el què volen i així és com són. Després se’n penediran, demanaran deu pizzes i passaran la mona vomitant al lavabo. Però perdonem les seves anades d’olla igual que perdonaríem a les de Constanza (Seinfeld), Alan Harper (Two and a Half Men) o Jean Ralphio (Parks and Recreation); i no per ser dones, ni aquests últims per ser homes, sinó perquè cada ú és qui és i prou.
I és que la dona pot ser una líder pràcticament perfecta com la Leslie Knope (Parks and Recreation) o Olivia Pope (Scandal), però també pot ser un complet fracàs com a persona i tot i així mantenir el seu orgull i humanitat. L’importància de la representació és òbvia i, si volem obrir debats sobre el feminisme a la televisió, és el primer punt a tractar. Les nenes es converteixen inevitablement en el que veuen. Si només se’ls hi ofereix un tipus de dona a la qual aspirar, aquesta serà concebuda com a única opció.
My Mad Fat Diary, és una sèrie britànica que va d’una adolescent, Rae Earl, mordaç i amb un sobrepès que li causa inseguretats i que a mitjan anys noranta acaba de sortir d’un centre psiquiàtric després d’un intent de suïcidi per a reintegrar-se a la seva vida quotidiana. La seva no és una vida glamurosa, ni les seves decisions reivindicatives: es rodeja d’amics que li costen de mantenir i amaga al seu diari totes les fantasies sexuals que li venen al cap amb cada home que es creua a la seva vida. Un problema d’allò més comú però en absolut representat amb honestedat i versemblança a la televisió. És a dir, tenim a un protagonista gras l’objectiu del qual no és aprimar-se. Tampoc és el sidekick sobre el qual recauen les bromes, sinó que és el protagonista. I malgrat tot, el missatge que se’n transmet és que aquest personatge és brillant, resplendent, magnètic i, el més important, que qualsevol s’hi pot reconèixer sense ser cap estereotip magnificat. I ella no és l’única, ja que tots els personatges de la sèrie són interessants i originals per si mateixos; adolescents, sí, però tractats amb respecte i sensibilitat, representats com a persones tan a les seves històries com a les seves relacions, i que s’enfronten dia a dia a la mateixa lluita que representa tenir aquesta edat.
Si ens centrem específicament amb la serielització dramàtica ens trobem amb sèries com Orphan Black o The Fall, on també s’hi mostren heroïnes i antiheroïnes, protagonistes i antagonistes les actituds dels i de les quals trenca amb les rols prototípics, i tot això sense proposar una posada en escena especialment activista, incendiària, outsider o avantguardista. Sinó que són sèries comercials pensades per a tots els públics: la diferència recau en una representació diferents dels personatges i dels seus rols.
La primera, Orphan Black, és una sèrie dramàtica d’origen canadenc al més pur estil contemporani, inspirada en les grans sèries mestissatge de gèneres com Fringe o Lost i protagonitzada (en diferents papers a la vegada) per Tatiana Maslany, el què suposa col·locar a un personatge femení (o a més d’un, depenent de com es miri) al centre de gèneres que solen ser dominats per a homes. En general és una sèrie els guionistes de la qual gaudeixen capgirant per complet tots els estereotips de gènere, portant als homes a interpretar els rols convencionalment assignats a les dones (i explicats al llarg dels punts anteriors), com són el de l’ex sonat, l’interès romàntic perillós, el policia escèptic amb els mètodes del cos, el marit que es posa on no el demanen, etc.
A The Fall, a part d’Stella Gibson, la detectiu, també es mouen al seu voltant un bon ventall de personatges clarament feministes, tots minuciosament desenvolupats i independents, i que, a més, cosa que és poc comuna, important i destacable, són amigues entre sí (on normalment se les mostraria competint per ser la millor dona dins d’un món d’homes completament masclista com és una comissaria). Stella, a part de sobresortir per les seves dots professionals, també mostra una sexualitat oberta sense cap tipus de remordiments (té relacions d’una nit amb un agent i és ella qui es nega a mantenir després una relació estable). D’altra banda, la sèrie sobresurt al presentar-nos a l’assassí, Paul, la identitat del qual es revela ja al primer episodi, com un home amb una vida aparent normal però que es dedica a espiar, atemoritzar i finalment assassinar a dones; i no a qualsevol tipus de dones, sinó tan sols aquelles que resulten ser una amenaça i que, casualment, porten una vida professional ambiciosa. A part de la violència física, també n’implica una de més subtil, que institucionalment recau sobre la dona. És la conseqüència d’estereotipar a la víctima i de la normalitat amb la qual se’n fa broma d’assumptes tan greus com la rape culture (concepte amb el qual es defineix l’actitud social que normalitza i excusa la violència sexual, tan la que és física i tangible com la constant deshumanització de la dona venuda com a objecte – També caldria plantejar perquè no hi ha traducció d’aquest terme en el nostre vocabulari). Aquesta sèrie britànica ens intenta explicar clarament quelcom més important: el problema no radica en un desequilibrat mental con en Paul, sinó en la pròpia societat patriarcal que, trivialitzant el feminisme, instiga a la misogínia cultural. Quan en Walt viola la seva dona, tant sols és una “demostració del verdader poder d’en Heisemberg”. [26]





Conclusió: Està el públic preparat pel nou model de dona?

El més important per a combatre un tema polèmic de desigualtat és mostrar-lo. Com ja hem vist, si s’amaga, si se censura, aquest tema no es veu, no se’n parla. Per tant, la clau de l’assumpte és la representació. Finalitzada aquesta recerca crec que tot recau en aquest concepte. Però com sempre, els Estats Units van un pas per darrera d’Europa en aquests temes. El concepte de representació no recau en la inclusió destacada de certes característiques sinó en la normalització d’aquesta inclusió. M’explico posant un exemple: Quan a finals dels setanta i principis dels vuitanta els activistes pel col·lectiu afroamericà demanaven una representació més igualitària en una producció televisiva exclusivament dominada per blancs, aquests ho van entendre com el requeriment d’incloure un personatge de pell fosca en tota posada en escena, l’objectiu del qual era demostrar amb presència (representar) la varietat ètnica dins la població nord-americana. En primer lloc, tampoc va ser un objectiu gaire ben assolit, posat que demogràficament la presència d’un afroamericà dins de col·lectius naturalment caucàsics tampoc era versemblant, però aquest ja és un altre tema. El què em refereixo, és que aquest negre inclòs no tenia cap més característica que justament la que proposaven combatre. La seva única funció era la de ser negre ad hoc. Per tant, era discriminat, destacava, cridava l’atenció i el públic s’hi fixava. La conseqüència era tenir a tot un públic jutjant totes les accions del personatge negre que no feia res més que ser el negre.
El mateix passa actualment amb la situació de la dona a la ficció televisiva dramàtica americana. Deixant de banda produccions de caire conservador legitimadores d’un status quo reaccionari, vull pensar que la intenció dels guionistes és crear retrats fidels i realistes de la dona. La conclusió a la que he arribat, doncs, és que justament fent això també estan discriminant, sense voler-ho, un col·lectiu de persones amb característiques determinades; de la qual se’n deriva l’estereotipació, la vulgarització i el posterior rebuig per part del públic. No es tracta de crear només a dones fortes i amb lideratge, o d’esborrar completament del mapa el perfil de mare abnegada i supeditada al marit. No es tracta de focalitzar contínuament en dones víctimes de la degradació patriarcal, com tampoc crear motlles de dones encantadores, perfectes i felices. No es tracta de mostrar dones capaces d’igualar als herois en qualsevol de les proves possibles, ni de dones realistes que demanen ajuda si no tenen prou traça per canviar una roda d’un cotxe. El problema de la representació actual de la feminitat és que se centre exclusivament en mostrar dones, quan potser simplement hauria d’intentar parlar de persones. Òbviament és tan sols una hipòtesi, però potser, al segle XXI, els guionistes haurien de deixar més amplitud als personatges per a què es desenvolupessin per sí mateixos sense haver d’entrar en un rol determinat i s’aconseguiria així que poc a poc, els espectadors deixessin d’odiar a una dona per ser fer o no fer el paper de dona, i, en cas de que la seguissin odiant, ho fessin per ser simplement aquella persona.
El problema d’Estats Units és que la seva producció acaba conquerint el domini cultural televisiu sobre el gran públic, amb la seva conseqüent aculturació. Per tant, si seguim consumint en massa produccions nord-americanes, necessàriament haurien de ser aquestes les que sofrissin un redirecció si es pretén canviar la concepció que es té actualment de la dona. Cal que apostin més per personatges femenins actius, canviants, amb ambicions i objectius, amb pes argumental, amb personalitats carismàtiques, que cometin errors i que també siguin capaços de solucionar-los per a elles mateixes. Abans hem dit que hem d’ensenyar a les nenes diferents models als quals emular, i després ja les ensenyarem a ser crítiques per a escollir els adequats. Però també hem d’ensenyar als nens que hi ha dones de tots colors, amb vàlues suficients per a poder-se’hi comparar i de les quals poder esperar les mateixes coses de les que esperaria en un home.

Filmografia

Breaking Bad (by Vince Gillian) 2008 – 2013. AMC. Drama criminal, Thriller psicològic, Western contemporani, Comèdia negra.
The Sopranos (by David Chase) 1999 – 2007. HBO. Drama criminal.
The Shield (by Shawn Ryan) 2002 – 2008. FX. Drama policíac.
Mad Men (by Matthew Weiner) 2007 – Actualment en emissió. AMC. Drama històric.
Sons of Anarchy (by Kurt Sutter) 2008 – Actualment en emissió. FX. Drama criminal.
Game of Thrones (by David Benioff & D. B. Weiss) 2011 – Actualment en emissió. HBO. Drama fantàstic.
Dexter (by James Manos Jr.) 2006 – 2013. Showtime. Drama criminal, Terror, Thriller psicològic, Comèdia negra.
Justified (by Graham Yost) 2010 – Actualment en emissió. FX. Drama policíac, Western contemporani.
 Homeland (by Gideon Raff, Howard Gordon & Alex Gansa). 2011 – Actualment en emissió. Showtime. Drama policíac i polític, Thriller psicològic.
Walking Dead (by Frank Darabont) 2010 – Actualment en emissió. AMC. Drama post-apocalíptic, Terror, Thriller.
House of Cards (by Beau Willimon) 2013 – Actualment en emissió. Netflix. Drama polític.
Boardwalk Empire (by Terence Winter) 2010 – Actualment en emissió. HBO. Drama criminal històric.
Vikings (by Michael Hirst) 2013 – Actualment en emissió. The History Channel. Drama històric. (Nacionalitat: Canadà, Irlanda).
The Good Wife (by Michelle King & Robert King) 2009 – Actualment en emissió. CBS. Drama polític.
Weeds (by Jenji Kohan) 2005 – 2012. Showtime. Drama criminal, Comèdia.
Desperate Housewives (by Marc Cherry) 2004 – 2012. ABC. Drama, Comèdia, Thriller.
Girls (by Lena Dunham) 2012 – Actualment en emissió. HBO. Comèdia dramàtica.
Enlightened (by Mike White & Laura Dern) 2011 – 2013. HBO. Comèdia dramàtica.
Deadwood (by David Milch) 2004 – 2006. HBO. Drama històric, Western.
The Wire (by David Simon) 2002 – 2008. HBO. Drama criminal i policíac.
Peaky Blinders (by Steven Knight) 2013 – Actualment en emissió. BBC. Drama criminal històric. (Nacionalitat: Regne Unit).
Broad City (by Ilana Glazer & Abbi Jacobson) 2014 – Actualment en emissió. Comedy Central. Comèdia de situació.
Seinfeld (by Larry David & Jerry Seinfeld) 1989 – 1998. NBC. Comèdia de situació.
Two and a Half Men (by Chuck Lorre & Lee Aronsohn) 2003 – Actualment en emissió. CBS. Comèdia de situació.
Parks and Recreation (by Greg Daniels & Michael Schur) 2009 – Actualment en emissió. NBC. Comèdia de situació.
Scandal (by Shonda Rhimes) 2012 – Actualment en emissió. ABC. Drama.
My Mad Fat Diary (by Rae Earl) 2013 – Actualment en emissió. E4. Comèdia dramàtica.
(Nacionalitat: Regne Unit).
Orphan Black (by Graeme Manson & John Fawcett) 2013 – Actualment en emissió. Space. Drama, Thriller, Ciència ficció. (Nacionalitat: Canadà).
The Fall (by Allan Cubitt) 2013 – Actualment en emissió. BBC. Drama policíac, Thriller.
(Nacionalitat: Regne Unit).



[1] GUNN, Anna. I Have a Character Issue. The New York Times. Agost del 2013. http://www.nytimes.com/2013/08/24/opinion/i-have-a-character-issue.html, última visita el 6 de juny del 2014.
[2] Pàgina de Facebook “I Hate Skyler White”. https://www.facebook.com/SkylerWhiteYuck, última visita el 6 de juny del 2014. El seu homònim nacional “Yo también odio a Skyler White”. https://www.facebook.com/YoTambienOdioASkylerWhite
[3] SILVER, Stephen. Essay: “Skyler is such a bitch!”, and other unfair Breaking Bad Observations. Technology Tell. Entertainment. Juliol del 2012. http://www.technologytell.com/entertainment/3659/essay-skyler-is-such-a-bitch-and-other-unfair-breaking-bad-observations, última visita el 8 de juny del 2014.
[4] Europa Press. Anna Gunn, actriz de “Breaking Bad”: “No estaba preparada para que Skyler provocara tanto odio en el público”. Ecoteuve.es. Agost del 2013. http://ecoteuve.eleconomista.es/series/noticias/5093355/08/13/Anna-Gunn-actriz-de-Breaking-Bad-No-estaba-preparada-para-que-Skyler-provocara-tanto-odio-en-el-publico.html, última visita el 6 de juny del 2014.
[5] Entertainment Weekly (a vegades abreviat EW) és una revista nord-americana publicada per Time Inc. sobre pel·lícules, música, produccions teatrals de Broadway, llibres i cultura popular.
[6] TUCKER, Ken. “Breaking Bad” season premiere review: Fear the box cutter. Entertainment Weekly. Juliol del 2011. http://watching-tv.ew.com/2011/07/18/breaking-bad-season-4-episode-1, última visita el 8 de juny del 2014.
[7] Fandom és una paraula que fa referencia al conjunt d’aficionats obsessius a algún passatemps, persona o fenòmen en particular. Normalment s’associa a aficionats d’alguna manifestació cultural, i més concretament relacionada a gèneres com la ciència ficció o la fantasia.
[8] ROSENBERG, Alyssa. Stop hating the wives: In praise of Breaking Bad’s Skyler White. Slate.com. Juliol del 2012. http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2012/07/16/skyler_white_and_breaking_bad_stop_hating_tv_wives.html, última visita del 6 de juny del 2014.
[9] BROWN, Lane. Inc conversation: Vince Gilligan on the end of Breaking Bad. Vulture. Maig del 2013. http://www.vulture.com/2013/05/vince-gilligan-on-breaking-bad.html, última visita el 18 de juny del 2014.
[10] DESCHAIN, Omar. El curioso caso de Skyler White. The Frakkin’ Blog. Octubre del 2011. http://elcajondelaropa.blogspot.com.es/2011/10/el-curioso-caso-de-skyler-white.html, última visita el 13 de juny del 2014.
[11] GALLARDO, Kat. ¿Amar u odiar a Skyler White? Kiss my bit. Setembre del 2013. http://www.kissmybit.com/amar-u-odiar-a-skyler-white, última visita el 8 de juny del 2014.
[12] ROWLES, Dustin. The Rita Bennett problem: Why are so many great TV dramas weighed down by horrible, annoying female characters? Pajiba.com. Seriously Random Lists. Novembre del 2011. http://www.pajiba.com/seriously_random_lists/the-rita-bennett-problem-why-are-so-many-great-tv-dramas-weighed-down-by-horrible-annoying-female-characters.php , última visita el 6 de juny del 2014.
[13] Blog anònim: El Palito Gratuito. Febrer del 2014. http://elpalitogratuito.blogspot.com.es/2014/02/misoginia-en-serie.html, última visita el 6 de juny del 2014.
[14] CHANEY, Jen. Why we you hate Skyler White. Esquire.com. Setembre del 2013. http://www.esquire.com/blogs/culture/why-you-hate-skyler-white, última visita el 6 de juny del 2014.
[15] “Sr. Rubio”, Sergio. Reflexión: ¿El cine me ha vuelto misógino? Mujeres VS Topicazos. Perros de caza: El blog del Sr. Rubio. Setembre del 2013. http://blogs.gamefilia.com/sergio-sr-rubio/23-09-2013/54081/reflexion-el-cine-me-ha-vuelto-misogino-mujeres-vs-topicazos, última visita el 13 de juny del 2014.
[16] RICHARDSON, Ethan. Why does everyone hate Skyler White? Mockingbird. Setembre del 2013. http://www.mbird.com/2013/09/why-does-everyone-hate-skyler-white/, última visita del 6 de juny del 2014.
[17] SEPINWALL, Alan. On everything from the Heisenberg hat to the poisoning of Brock. HitFix. What’s Alan Watching: Inside television with Alan Sepinwall. Juliol del 2012. http://www.hitfix.com/whats-alan-watching/breaking-bad-star-bryan-cranston-looks-back-at-walter-whites-greatest-hits-part-1, última visita el 6 de juny del 2014.
[18] MARSHALL, Kelli. I don’t like Skyler White. http://kellimarshall.net/television/skyler-white/, última visita el 6 de juny del 2014.
[19] Uproxx: És un portal web dedicat a la crítica i divulgació audiovisual mainstream, així com altres curiositats i destacats del món audiovisual i d’Internet.
[20] MASKE, Kris. Someone actually charted “Breaking Bad” episode likability vs. Number of Skyler White appearances. Uproxx. Juliol del 2013. http://uproxx.com/tv/2013/07/breaking-bad-episode-ratings-vs-number-of-skyler-white-appearances, última visita el 15 de juny del 2014.
[21] Blog anònim: Proyecto Breaking Bad. El complejo de Skyler. El Club del Silencio. Agost del 2013. http://elclubsilencio.blogspot.com.es/2013/08/proyecto-breaking-bad-el-complejo-de.html, última visita el 15 de juny del 2014.
[22] MELÉNDEZ, Javier. La mujer del villano. Detrás de cada gran villano hay una gran mujer. Yorokobu. Cine, TV y animación. Maig del 2013. http://www.yorokobu.es/la-mujer-del-villano, última visita el 8 de juny del 2014.
[23] ROSENBERG, Alyssa. “Girls”: Are we actually ready for Female Anti-Heroes?  Thinkprogress.org. Abril del 2012. http://thinkprogress.org/alyssa/2012/04/16/464747/girls-are-we-actually-ready-for-female-anti-heroes/ , última visita el 6 de juny del 2014.
[24] GONZÁLEZ, Víctor. Antología del machismo “hater”. ¿Quiénes son las mujeres más odiadas de la televisión? Gonzoo.com. Maig del 2014. http://www.gonzoo.com/starz/story/quienes-son-las-mujeres-mas-odiadas-de-la-television-1699/, última visita el 6 de juny de 2014.
[25] ANGELO, Megan. The Senak-Attack Feminism of “Broad City”. Speakeasy. Febrer del 2011. http://blogs.wsj.com/speakeasy/2011/02/14/the-sneak-attack-feminism-of-broad-city, última visita el 17 de juny del 2014.
[26] CRUZ, Irina. La televisión contra el patriarcado. De la sitcom al thriller en la lucha por la representación justa. Serialización. http://www.serielizados.com/reportaje/la-television-contra-el-patriarcado, última visita el 17 de juny del 2014.

1 comentario:

  1. steve's tips | Titanium undertaker
    steve's tips, tips, and predictions. Steve's Tips ridge wallet titanium and predictions. Steve's Tips titanium dioxide in food and predictions. The best horse racing winnerwell titanium stove tips and best price guarantee titanium white on titanium white acrylic paint

    ResponderEliminar